Supplerende bemærkninger til Jörgen Jersilds Positionsteori

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Supplerende bemærkninger til Jörgen Jersilds Positionsteori. / Nielsen, Svend Hvidtfelt.

I: Danish Musicology Online, Nr. 4, 2012, s. 33-58.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Nielsen, SH 2012, 'Supplerende bemærkninger til Jörgen Jersilds Positionsteori', Danish Musicology Online, nr. 4, s. 33-58.

APA

Nielsen, S. H. (2012). Supplerende bemærkninger til Jörgen Jersilds Positionsteori. Danish Musicology Online, (4), 33-58.

Vancouver

Nielsen SH. Supplerende bemærkninger til Jörgen Jersilds Positionsteori. Danish Musicology Online. 2012;(4):33-58.

Author

Nielsen, Svend Hvidtfelt. / Supplerende bemærkninger til Jörgen Jersilds Positionsteori. I: Danish Musicology Online. 2012 ; Nr. 4. s. 33-58.

Bibtex

@article{3a5362d1434247c6bc16853087c7764b,
title = "Supplerende bem{\ae}rkninger til J{\"o}rgen Jersilds Positionsteori",
abstract = "Inden for den klassiske musikvidenskab, n{\ae}rmere bestemt den systematiske, den der holder sig strikte til den musikalske struktur uden skelen til strukturens udenv{\ae}rker, har en r{\ae}kke danske teoretikere op gennem det tyvende {\aa}rhundrede givet deres bud p{\aa} begrebsapparater til beskrivelse af de harmoniske forbindelser i dur-mol-tonal musik. Hovedparten af disse best{\aa}r af til stadighed mere nuancerede udbygninger af det begrebsapparat Hugo Riemann udviklede , hvis kernefunktioner udg{\o}res af Tonika, Subdominant og Dominant samt deres paralleller, eller “stedfortr{\ae}dere” om man vil, Tp, Sp og Dp. Bev{\ae}gelsen i disse udgivelser synes drevet af et {\o}nske om “en sproglig/logisk sammenh{\ae}ng mellem akkordernes funktion og de termer, vi bruger om dem”, hvor s{\ae}rligt ben{\ae}vnelserne Tp, Sp og Dp har v{\ae}ret udsat for kritik og i de fleste tilf{\ae}lde er blevet erstattet af andre termer.Ved siden af disse stadige begrebsforfinelser har to teoretikere, Mortensen (1955) og Jersild (1970, 1989) udkastet modeller for funktionsharmoniske analyser, der baserede sig p{\aa} erkendelsen af akkordm{\o}nstre gennem andre principper end den Riemannske grundliggende to-deling i tre hovedakkorder T, S og D og tre biakkorder Tp, Sp og Dp. Det hovedsp{\o}rgsm{\aa}l, som Mortensen og Jersild adresserer, er hvorledes man begrebsligt kan fremstille den overordnede harmoniske fremdrift, som funktionsharmonisk musik udviser fra musikkens ansats til dens afsluttende kadence. Dette fokus har medf{\o}rt en {\ae}ndring af v{\ae}gtningen af detailbeskrivelser. Hvor udbygningerne af den Riemannske arv har sigtet p{\aa} st{\o}rst mulig analytisk pr{\ae}cision i den lokale bev{\ae}gelse fra akkord til akkord, er Jersilds analysemetode udviklet med henblik p{\aa} p{\aa} enklest vis at generere et samlet overblik over det musikalske forl{\o}b.Kriteriet for hvorvidt Jersilds projekt, hans s{\aa}kaldte “positionsteori” , er lykkedes, er s{\aa}ledes ikke teoriens evne til gennem aksiomatisk metodiske overvejelser at skabe en teoretisk funderet forklaring for funktionsmusikkens virkekraft, i stil med Riemanns og Grams forskellige fors{\o}g p{\aa} at skabe teoretisk funderede forklaringer for dur og mol. Kriteriet er, at terminologien form{\aa}r at gengive det overordnede sammenh{\ae}ngende m{\aa}lrettede harmoniske forl{\o}b p{\aa} en enkel elegant og konsistent m{\aa}de.Det g{\o}r Jersilds positionssystem langt hen ad vejen. Men ligesom Riemanns teorier har kr{\ae}vet justeringer og nuanceringer for at kunne fungere optimalt, har ogs{\aa} Jersilds oprindelige system behov for at blive justeret med udvidelser og tilf{\o}jelser.Sigtet i det f{\o}lgende er at freml{\ae}gge en r{\ae}kke s{\aa}danne udvidelser og tilf{\o}jelser. Det vil ske i dialog med dels de kritikpunkter Jan Maegaard (1971a, 1971b) og Jens Rasmussen (2011) har formuleret, dels Daniel Harrisons (1994) teori om “skalatrinsfunktioner”, som vil blive appliceret p{\aa} Jersilds begrebsapparat. Al denne dialog er i sagens natur holdt indenfor samme sn{\ae}vre praksisn{\ae}re klassiske teoribegreb, som har dannet baggrund for udviklingen af de specifikt Riemannske begreber.",
author = "Nielsen, {Svend Hvidtfelt}",
year = "2012",
language = "Dansk",
pages = "33--58",
journal = "Danish Musicology Online",
issn = "1904-237X",
publisher = "Koebenhavns Universitet Musikvidenskabeligt Institut",
number = "4",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Supplerende bemærkninger til Jörgen Jersilds Positionsteori

AU - Nielsen, Svend Hvidtfelt

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Inden for den klassiske musikvidenskab, nærmere bestemt den systematiske, den der holder sig strikte til den musikalske struktur uden skelen til strukturens udenværker, har en række danske teoretikere op gennem det tyvende århundrede givet deres bud på begrebsapparater til beskrivelse af de harmoniske forbindelser i dur-mol-tonal musik. Hovedparten af disse består af til stadighed mere nuancerede udbygninger af det begrebsapparat Hugo Riemann udviklede , hvis kernefunktioner udgøres af Tonika, Subdominant og Dominant samt deres paralleller, eller “stedfortrædere” om man vil, Tp, Sp og Dp. Bevægelsen i disse udgivelser synes drevet af et ønske om “en sproglig/logisk sammenhæng mellem akkordernes funktion og de termer, vi bruger om dem”, hvor særligt benævnelserne Tp, Sp og Dp har været udsat for kritik og i de fleste tilfælde er blevet erstattet af andre termer.Ved siden af disse stadige begrebsforfinelser har to teoretikere, Mortensen (1955) og Jersild (1970, 1989) udkastet modeller for funktionsharmoniske analyser, der baserede sig på erkendelsen af akkordmønstre gennem andre principper end den Riemannske grundliggende to-deling i tre hovedakkorder T, S og D og tre biakkorder Tp, Sp og Dp. Det hovedspørgsmål, som Mortensen og Jersild adresserer, er hvorledes man begrebsligt kan fremstille den overordnede harmoniske fremdrift, som funktionsharmonisk musik udviser fra musikkens ansats til dens afsluttende kadence. Dette fokus har medført en ændring af vægtningen af detailbeskrivelser. Hvor udbygningerne af den Riemannske arv har sigtet på størst mulig analytisk præcision i den lokale bevægelse fra akkord til akkord, er Jersilds analysemetode udviklet med henblik på på enklest vis at generere et samlet overblik over det musikalske forløb.Kriteriet for hvorvidt Jersilds projekt, hans såkaldte “positionsteori” , er lykkedes, er således ikke teoriens evne til gennem aksiomatisk metodiske overvejelser at skabe en teoretisk funderet forklaring for funktionsmusikkens virkekraft, i stil med Riemanns og Grams forskellige forsøg på at skabe teoretisk funderede forklaringer for dur og mol. Kriteriet er, at terminologien formår at gengive det overordnede sammenhængende målrettede harmoniske forløb på en enkel elegant og konsistent måde.Det gør Jersilds positionssystem langt hen ad vejen. Men ligesom Riemanns teorier har krævet justeringer og nuanceringer for at kunne fungere optimalt, har også Jersilds oprindelige system behov for at blive justeret med udvidelser og tilføjelser.Sigtet i det følgende er at fremlægge en række sådanne udvidelser og tilføjelser. Det vil ske i dialog med dels de kritikpunkter Jan Maegaard (1971a, 1971b) og Jens Rasmussen (2011) har formuleret, dels Daniel Harrisons (1994) teori om “skalatrinsfunktioner”, som vil blive appliceret på Jersilds begrebsapparat. Al denne dialog er i sagens natur holdt indenfor samme snævre praksisnære klassiske teoribegreb, som har dannet baggrund for udviklingen af de specifikt Riemannske begreber.

AB - Inden for den klassiske musikvidenskab, nærmere bestemt den systematiske, den der holder sig strikte til den musikalske struktur uden skelen til strukturens udenværker, har en række danske teoretikere op gennem det tyvende århundrede givet deres bud på begrebsapparater til beskrivelse af de harmoniske forbindelser i dur-mol-tonal musik. Hovedparten af disse består af til stadighed mere nuancerede udbygninger af det begrebsapparat Hugo Riemann udviklede , hvis kernefunktioner udgøres af Tonika, Subdominant og Dominant samt deres paralleller, eller “stedfortrædere” om man vil, Tp, Sp og Dp. Bevægelsen i disse udgivelser synes drevet af et ønske om “en sproglig/logisk sammenhæng mellem akkordernes funktion og de termer, vi bruger om dem”, hvor særligt benævnelserne Tp, Sp og Dp har været udsat for kritik og i de fleste tilfælde er blevet erstattet af andre termer.Ved siden af disse stadige begrebsforfinelser har to teoretikere, Mortensen (1955) og Jersild (1970, 1989) udkastet modeller for funktionsharmoniske analyser, der baserede sig på erkendelsen af akkordmønstre gennem andre principper end den Riemannske grundliggende to-deling i tre hovedakkorder T, S og D og tre biakkorder Tp, Sp og Dp. Det hovedspørgsmål, som Mortensen og Jersild adresserer, er hvorledes man begrebsligt kan fremstille den overordnede harmoniske fremdrift, som funktionsharmonisk musik udviser fra musikkens ansats til dens afsluttende kadence. Dette fokus har medført en ændring af vægtningen af detailbeskrivelser. Hvor udbygningerne af den Riemannske arv har sigtet på størst mulig analytisk præcision i den lokale bevægelse fra akkord til akkord, er Jersilds analysemetode udviklet med henblik på på enklest vis at generere et samlet overblik over det musikalske forløb.Kriteriet for hvorvidt Jersilds projekt, hans såkaldte “positionsteori” , er lykkedes, er således ikke teoriens evne til gennem aksiomatisk metodiske overvejelser at skabe en teoretisk funderet forklaring for funktionsmusikkens virkekraft, i stil med Riemanns og Grams forskellige forsøg på at skabe teoretisk funderede forklaringer for dur og mol. Kriteriet er, at terminologien formår at gengive det overordnede sammenhængende målrettede harmoniske forløb på en enkel elegant og konsistent måde.Det gør Jersilds positionssystem langt hen ad vejen. Men ligesom Riemanns teorier har krævet justeringer og nuanceringer for at kunne fungere optimalt, har også Jersilds oprindelige system behov for at blive justeret med udvidelser og tilføjelser.Sigtet i det følgende er at fremlægge en række sådanne udvidelser og tilføjelser. Det vil ske i dialog med dels de kritikpunkter Jan Maegaard (1971a, 1971b) og Jens Rasmussen (2011) har formuleret, dels Daniel Harrisons (1994) teori om “skalatrinsfunktioner”, som vil blive appliceret på Jersilds begrebsapparat. Al denne dialog er i sagens natur holdt indenfor samme snævre praksisnære klassiske teoribegreb, som har dannet baggrund for udviklingen af de specifikt Riemannske begreber.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 33

EP - 58

JO - Danish Musicology Online

JF - Danish Musicology Online

SN - 1904-237X

IS - 4

ER -

ID: 141897218