Når linjer trækkes op, skabes der afstand: En ny socialkunsthistorisk analyse af Linien IIs placering og status i den danske kunsthistorie, belyst ud fra en undersøgelse af gruppens forhold til avantgarderne som kunstnerisk strategi og politisk intervention

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Når linjer trækkes op, skabes der afstand : En ny socialkunsthistorisk analyse af Linien IIs placering og status i den danske kunsthistorie, belyst ud fra en undersøgelse af gruppens forhold til avantgarderne som kunstnerisk strategi og politisk intervention. / Kristensen, Jens Tang.

København : Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2016. 299 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Kristensen, JT 2016, Når linjer trækkes op, skabes der afstand: En ny socialkunsthistorisk analyse af Linien IIs placering og status i den danske kunsthistorie, belyst ud fra en undersøgelse af gruppens forhold til avantgarderne som kunstnerisk strategi og politisk intervention. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, København.

APA

Kristensen, J. T. (2016). Når linjer trækkes op, skabes der afstand: En ny socialkunsthistorisk analyse af Linien IIs placering og status i den danske kunsthistorie, belyst ud fra en undersøgelse af gruppens forhold til avantgarderne som kunstnerisk strategi og politisk intervention. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Kristensen JT. Når linjer trækkes op, skabes der afstand: En ny socialkunsthistorisk analyse af Linien IIs placering og status i den danske kunsthistorie, belyst ud fra en undersøgelse af gruppens forhold til avantgarderne som kunstnerisk strategi og politisk intervention. København: Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2016. 299 s.

Author

Kristensen, Jens Tang. / Når linjer trækkes op, skabes der afstand : En ny socialkunsthistorisk analyse af Linien IIs placering og status i den danske kunsthistorie, belyst ud fra en undersøgelse af gruppens forhold til avantgarderne som kunstnerisk strategi og politisk intervention. København : Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2016. 299 s.

Bibtex

@phdthesis{4de35c4a72e84ab19575adc7490702a3,
title = "N{\aa}r linjer tr{\ae}kkes op, skabes der afstand: En ny socialkunsthistorisk analyse af Linien IIs placering og status i den danske kunsthistorie, belyst ud fra en unders{\o}gelse af gruppens forhold til avantgarderne som kunstnerisk strategi og politisk intervention",
abstract = "Forskningsprojektet viser og kortl{\ae}gger den danske kunstnergruppe Linien IIs (1947-52) avantgardistiske strategier for oph{\ae}velsen af kunsten til social praksis. Gennem en ny socialkunsthistorie –unders{\o}ges den reduktive bev{\ae}gelse og kritik, der har medf{\o}rt, at gruppen er blevet beskrevet som homogen, konkretistisk og efterkrigstids-modernistisk.Afhandlingen er en udf{\o}rlig beskrivelse af Linien IIs relationer til andre avantgardistiske str{\o}mninger end udelukkende den konkretistiske p{\aa} tv{\ae}rs af tid og rum.Derudover understreges det, at Linien II og CoBrA indgik i den samme overordnede kapitaliseringslogik, uanset talrige fors{\o}g p{\aa}, at opretholde den simplificerede bipolare strukturelle positionering grupperne imellem.",
author = "Kristensen, {Jens Tang}",
year = "2016",
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Når linjer trækkes op, skabes der afstand

T2 - En ny socialkunsthistorisk analyse af Linien IIs placering og status i den danske kunsthistorie, belyst ud fra en undersøgelse af gruppens forhold til avantgarderne som kunstnerisk strategi og politisk intervention

AU - Kristensen, Jens Tang

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Forskningsprojektet viser og kortlægger den danske kunstnergruppe Linien IIs (1947-52) avantgardistiske strategier for ophævelsen af kunsten til social praksis. Gennem en ny socialkunsthistorie –undersøges den reduktive bevægelse og kritik, der har medført, at gruppen er blevet beskrevet som homogen, konkretistisk og efterkrigstids-modernistisk.Afhandlingen er en udførlig beskrivelse af Linien IIs relationer til andre avantgardistiske strømninger end udelukkende den konkretistiske på tværs af tid og rum.Derudover understreges det, at Linien II og CoBrA indgik i den samme overordnede kapitaliseringslogik, uanset talrige forsøg på, at opretholde den simplificerede bipolare strukturelle positionering grupperne imellem.

AB - Forskningsprojektet viser og kortlægger den danske kunstnergruppe Linien IIs (1947-52) avantgardistiske strategier for ophævelsen af kunsten til social praksis. Gennem en ny socialkunsthistorie –undersøges den reduktive bevægelse og kritik, der har medført, at gruppen er blevet beskrevet som homogen, konkretistisk og efterkrigstids-modernistisk.Afhandlingen er en udførlig beskrivelse af Linien IIs relationer til andre avantgardistiske strømninger end udelukkende den konkretistiske på tværs af tid og rum.Derudover understreges det, at Linien II og CoBrA indgik i den samme overordnede kapitaliseringslogik, uanset talrige forsøg på, at opretholde den simplificerede bipolare strukturelle positionering grupperne imellem.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Når linjer trækkes op, skabes der afstand

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

CY - København

ER -

ID: 146756531