Hvem er altereret: Historisk motiveret argument for en kopernikansk vending i funktionsteorien

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Hvem er altereret : Historisk motiveret argument for en kopernikansk vending i funktionsteorien. / Nielsen, Svend Hvidtfelt.

I: Danish Musicology Online, Nr. 7, 2015, s. 5-46.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Nielsen, SH 2015, 'Hvem er altereret: Historisk motiveret argument for en kopernikansk vending i funktionsteorien', Danish Musicology Online, nr. 7, s. 5-46. <http://www.danishmusicologyonline.dk/arkiv/arkiv_dmo/dmo_07/dmo_07_artikel_01.pdf>

APA

Nielsen, S. H. (2015). Hvem er altereret: Historisk motiveret argument for en kopernikansk vending i funktionsteorien. Danish Musicology Online, (7), 5-46. http://www.danishmusicologyonline.dk/arkiv/arkiv_dmo/dmo_07/dmo_07_artikel_01.pdf

Vancouver

Nielsen SH. Hvem er altereret: Historisk motiveret argument for en kopernikansk vending i funktionsteorien. Danish Musicology Online. 2015;(7):5-46.

Author

Nielsen, Svend Hvidtfelt. / Hvem er altereret : Historisk motiveret argument for en kopernikansk vending i funktionsteorien. I: Danish Musicology Online. 2015 ; Nr. 7. s. 5-46.

Bibtex

@article{866564dbf21148c4b7bf89b2a13b93ef,
title = "Hvem er altereret: Historisk motiveret argument for en kopernikansk vending i funktionsteorien",
abstract = "P{\aa} baggrund af de teoretiske fremstillinger af den altererede vekseldominant fra 1716 og frem til i dag (2011) vurderes om vores tolkning af akkorden er i overensstemmelse, med den forst{\aa}else, som kommer til udtryk i musikken fra 1700-1900 (ca.). Det vurderes, at vores tolkning af akkorden - kvints{\ae}nket Dominant - hverken matcher hovedparten af musikhistoriens teoretiske beskrivelser eller den m{\aa}de akkorden rent faktisk optr{\ae}der i harmoniske forl{\o}b. Det anbefales derfor at betragte akkorden som en tertsforh{\o}jet akkord p{\aa} mols andettrin. Der argumenteres for, at dette skift i fokus kunne have konsekvenser for vores funktionsteori. Nemlig at II betragtes som hovedakkord og IV som dens afledning.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, funktionsharmonik, altereret vekseldominant, forst{\o}rret sekst, generalbas, fundamentalbas, Jens Rasmussen, Gunner Rischel, Povl Hamburger",
author = "Nielsen, {Svend Hvidtfelt}",
year = "2015",
language = "Dansk",
pages = "5--46",
journal = "Danish Musicology Online",
issn = "1904-237X",
publisher = "Koebenhavns Universitet Musikvidenskabeligt Institut",
number = "7",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Hvem er altereret

T2 - Historisk motiveret argument for en kopernikansk vending i funktionsteorien

AU - Nielsen, Svend Hvidtfelt

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - På baggrund af de teoretiske fremstillinger af den altererede vekseldominant fra 1716 og frem til i dag (2011) vurderes om vores tolkning af akkorden er i overensstemmelse, med den forståelse, som kommer til udtryk i musikken fra 1700-1900 (ca.). Det vurderes, at vores tolkning af akkorden - kvintsænket Dominant - hverken matcher hovedparten af musikhistoriens teoretiske beskrivelser eller den måde akkorden rent faktisk optræder i harmoniske forløb. Det anbefales derfor at betragte akkorden som en tertsforhøjet akkord på mols andettrin. Der argumenteres for, at dette skift i fokus kunne have konsekvenser for vores funktionsteori. Nemlig at II betragtes som hovedakkord og IV som dens afledning.

AB - På baggrund af de teoretiske fremstillinger af den altererede vekseldominant fra 1716 og frem til i dag (2011) vurderes om vores tolkning af akkorden er i overensstemmelse, med den forståelse, som kommer til udtryk i musikken fra 1700-1900 (ca.). Det vurderes, at vores tolkning af akkorden - kvintsænket Dominant - hverken matcher hovedparten af musikhistoriens teoretiske beskrivelser eller den måde akkorden rent faktisk optræder i harmoniske forløb. Det anbefales derfor at betragte akkorden som en tertsforhøjet akkord på mols andettrin. Der argumenteres for, at dette skift i fokus kunne have konsekvenser for vores funktionsteori. Nemlig at II betragtes som hovedakkord og IV som dens afledning.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - funktionsharmonik

KW - altereret vekseldominant

KW - forstørret sekst

KW - generalbas

KW - fundamentalbas

KW - Jens Rasmussen

KW - Gunner Rischel

KW - Povl Hamburger

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 5

EP - 46

JO - Danish Musicology Online

JF - Danish Musicology Online

SN - 1904-237X

IS - 7

ER -

ID: 141897553