Flette, filte: Udvekslinger omkring den forskningsbaserede kurateringsproces bag udstillingen Abstrakt Hverdag

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Flette, filte : Udvekslinger omkring den forskningsbaserede kurateringsproces bag udstillingen Abstrakt Hverdag. / Dufresne, Marie; Kjær, Michael.

I: Periskop, Nr. 20, 2018, s. 126-145.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Dufresne, M & Kjær, M 2018, 'Flette, filte: Udvekslinger omkring den forskningsbaserede kurateringsproces bag udstillingen Abstrakt Hverdag', Periskop, nr. 20, s. 126-145. <https://tidsskrift.dk/periskop/issue/view/7904>

APA

Dufresne, M., & Kjær, M. (2018). Flette, filte: Udvekslinger omkring den forskningsbaserede kurateringsproces bag udstillingen Abstrakt Hverdag. Periskop, (20), 126-145. https://tidsskrift.dk/periskop/issue/view/7904

Vancouver

Dufresne M, Kjær M. Flette, filte: Udvekslinger omkring den forskningsbaserede kurateringsproces bag udstillingen Abstrakt Hverdag. Periskop. 2018;(20):126-145.

Author

Dufresne, Marie ; Kjær, Michael. / Flette, filte : Udvekslinger omkring den forskningsbaserede kurateringsproces bag udstillingen Abstrakt Hverdag. I: Periskop. 2018 ; Nr. 20. s. 126-145.

Bibtex

@article{1c09e77a956749c383d5b5796c569c2b,
title = "Flette, filte: Udvekslinger omkring den forskningsbaserede kurateringsproces bag udstillingen Abstrakt Hverdag",
abstract = "De senere {\aa}r er der opst{\aa}et en {\ae}ndring i forst{\aa}elsen af den forskning, der kan foreg{\aa} p{\aa} (kunst)museer. Man kan tale om en diskursiv vending, hvor forskningen overordnet set i st{\o}rre eller mindre grad flytter fra sin historiske placering bag kulisserne og f{\o}r udstillingernes endelige tilrettel{\ae}ggelser ud i selve kurateringsprocessen, udstillingen og dens formidlingsaspekter. Udstillingen er i stigende omfang blevet til et mere eller mindre processuelt forskningsrum, der selv genererer det, der udstilles. I Danmark er der i takt med dette skifte ved at opst{\aa} et milj{\o} og et {\o}konomisk grundlag for kunstnerisk forskning, uddannelser i kuratering og forsknings(op)kvalificering af kunstmuseerne gennem ph.d.-projekter med museumstilknytning. Udstillingen Abstrakt Hverdag p{\aa} Vejle Kunstmuseum var s{\aa}ledes et resultat af et s{\aa}dant ph.d.-projekt med museumstilknytning. Projektet resulterede b{\aa}de i udstillingen og i afhandlingen Synligg{\o}relser – Det moderne billede i krydsfeltet mellem affekt og arkiv. Der er dog i praksis et stykke vej endnu, f{\o}r den omtalte diskursive transformation kan siges at v{\ae}re gennemf{\o}rt. Denne artikel er derfor et fors{\o}g p{\aa} {\aa}bent at dokumentere en proces, hvor udfordringen fra begyndelsen var tydelig: Hvordan kan kunstmuseets og den kunsthistoriske universitetsforsknings verdener m{\o}des? Vi blev hurtigt enige om, at stedet, hvor de kunne m{\o}des, m{\aa}tte v{\ae}re i det omr{\aa}de, de havde til f{\ae}lles: billedkunstens omr{\aa}de. Et forunderligt {\aa}bent omr{\aa}de, p{\aa} samme tid virkeligt til stede i museets samlinger og uh{\aa}ndgribeligt i sine betydningssf{\ae}rer. Billedkunsten, og s{\ae}rligt den moderne billedkunst, er selv fra begyndelsen anvendt forskning. {\AA}bne greb ind i den moderne virkelighed. ",
author = "Marie Dufresne and Michael Kj{\ae}r",
year = "2018",
language = "Dansk",
pages = "126--145",
journal = "Periskop",
issn = "0908-6919",
number = "20",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Flette, filte

T2 - Udvekslinger omkring den forskningsbaserede kurateringsproces bag udstillingen Abstrakt Hverdag

AU - Dufresne, Marie

AU - Kjær, Michael

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - De senere år er der opstået en ændring i forståelsen af den forskning, der kan foregå på (kunst)museer. Man kan tale om en diskursiv vending, hvor forskningen overordnet set i større eller mindre grad flytter fra sin historiske placering bag kulisserne og før udstillingernes endelige tilrettelæggelser ud i selve kurateringsprocessen, udstillingen og dens formidlingsaspekter. Udstillingen er i stigende omfang blevet til et mere eller mindre processuelt forskningsrum, der selv genererer det, der udstilles. I Danmark er der i takt med dette skifte ved at opstå et miljø og et økonomisk grundlag for kunstnerisk forskning, uddannelser i kuratering og forsknings(op)kvalificering af kunstmuseerne gennem ph.d.-projekter med museumstilknytning. Udstillingen Abstrakt Hverdag på Vejle Kunstmuseum var således et resultat af et sådant ph.d.-projekt med museumstilknytning. Projektet resulterede både i udstillingen og i afhandlingen Synliggørelser – Det moderne billede i krydsfeltet mellem affekt og arkiv. Der er dog i praksis et stykke vej endnu, før den omtalte diskursive transformation kan siges at være gennemført. Denne artikel er derfor et forsøg på åbent at dokumentere en proces, hvor udfordringen fra begyndelsen var tydelig: Hvordan kan kunstmuseets og den kunsthistoriske universitetsforsknings verdener mødes? Vi blev hurtigt enige om, at stedet, hvor de kunne mødes, måtte være i det område, de havde til fælles: billedkunstens område. Et forunderligt åbent område, på samme tid virkeligt til stede i museets samlinger og uhåndgribeligt i sine betydningssfærer. Billedkunsten, og særligt den moderne billedkunst, er selv fra begyndelsen anvendt forskning. Åbne greb ind i den moderne virkelighed.

AB - De senere år er der opstået en ændring i forståelsen af den forskning, der kan foregå på (kunst)museer. Man kan tale om en diskursiv vending, hvor forskningen overordnet set i større eller mindre grad flytter fra sin historiske placering bag kulisserne og før udstillingernes endelige tilrettelæggelser ud i selve kurateringsprocessen, udstillingen og dens formidlingsaspekter. Udstillingen er i stigende omfang blevet til et mere eller mindre processuelt forskningsrum, der selv genererer det, der udstilles. I Danmark er der i takt med dette skifte ved at opstå et miljø og et økonomisk grundlag for kunstnerisk forskning, uddannelser i kuratering og forsknings(op)kvalificering af kunstmuseerne gennem ph.d.-projekter med museumstilknytning. Udstillingen Abstrakt Hverdag på Vejle Kunstmuseum var således et resultat af et sådant ph.d.-projekt med museumstilknytning. Projektet resulterede både i udstillingen og i afhandlingen Synliggørelser – Det moderne billede i krydsfeltet mellem affekt og arkiv. Der er dog i praksis et stykke vej endnu, før den omtalte diskursive transformation kan siges at være gennemført. Denne artikel er derfor et forsøg på åbent at dokumentere en proces, hvor udfordringen fra begyndelsen var tydelig: Hvordan kan kunstmuseets og den kunsthistoriske universitetsforsknings verdener mødes? Vi blev hurtigt enige om, at stedet, hvor de kunne mødes, måtte være i det område, de havde til fælles: billedkunstens område. Et forunderligt åbent område, på samme tid virkeligt til stede i museets samlinger og uhåndgribeligt i sine betydningssfærer. Billedkunsten, og særligt den moderne billedkunst, er selv fra begyndelsen anvendt forskning. Åbne greb ind i den moderne virkelighed.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 126

EP - 145

JO - Periskop

JF - Periskop

SN - 0908-6919

IS - 20

ER -

ID: 208854141