Danmark ved Venedigbiennalen 1940-1960: Den nationale vej mod international udstillingssucces
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Dokumenter
- Fulltext
Forlagets udgivne version, 2,98 MB, PDF-dokument
Artiklen gennemgår Danmarks deltagelse ved Venedigbiennalen med hovedvægt på perioden 1940 til 1960 – fra den problematiske deltagelse i den fascistiske ”Krigsbiennale” under 2. Verdenskrig til efterkrigstidens genfødsel af Biennalen som en brik i en modernistisk og internationalt orienteret kunstverden. Artiklens fokus er på Biennalen og den danske deltagelse som et forsøg på at repræsentere samtiden og den radikale udvikling, selve udstillingsformen undergik i disse år, og som på mange måder ledte frem til den kuraterede samtidskunstudstilling som omdrejningspunkt for kunstverdenen – inklusiv kunstmuseerne. Artiklen belyser herigennem Statens Museum for Kunsts centrale rolle i organiseringen af udstillingerne i Venedig – og de udfordringer, det nye udstillingsfokuserede modus stillede museerne og de øvrige aktører.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Perspective |
Antal sider | 33 |
ISSN | 2446-1792 |
Status | Udgivet - 15 feb. 2021 |
Links
- https://perspectivejournal.dk/danmark-ved-venedigbiennalen-1940-1960-den-nationale-vej-mod-international-udstillingssucces
Forlagets udgivne version
- https://perspectivejournal.dk/sites/default/files/article/pdf/handberg_danmark_ved_venedigbiennalen_1940-1960_perspective_journal_februar_2021.pdf
Forlagets udgivne version
ID: 256890642