Danmark ved Venedigbiennalen 1940-1960: Den nationale vej mod international udstillingssucces

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Danmark ved Venedigbiennalen 1940-1960 : Den nationale vej mod international udstillingssucces. / Handberg, Kristian.

I: Perspective, 15.02.2021.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Handberg, K 2021, 'Danmark ved Venedigbiennalen 1940-1960: Den nationale vej mod international udstillingssucces', Perspective. <https://perspectivejournal.dk/danmark-ved-venedigbiennalen-1940-1960-den-nationale-vej-mod-international-udstillingssucces >

APA

Handberg, K. (2021). Danmark ved Venedigbiennalen 1940-1960: Den nationale vej mod international udstillingssucces. Perspective. https://perspectivejournal.dk/danmark-ved-venedigbiennalen-1940-1960-den-nationale-vej-mod-international-udstillingssucces

Vancouver

Handberg K. Danmark ved Venedigbiennalen 1940-1960: Den nationale vej mod international udstillingssucces. Perspective. 2021 feb. 15.

Author

Handberg, Kristian. / Danmark ved Venedigbiennalen 1940-1960 : Den nationale vej mod international udstillingssucces. I: Perspective. 2021.

Bibtex

@article{515f038b07044465ba6698c5b0186eac,
title = "Danmark ved Venedigbiennalen 1940-1960: Den nationale vej mod international udstillingssucces",
abstract = "Artiklen gennemg{\aa}r Danmarks deltagelse ved Venedigbiennalen med hovedv{\ae}gt p{\aa} perioden 1940 til 1960 – fra den problematiske deltagelse i den fascistiske ”Krigsbiennale” under 2. Verdenskrig til efterkrigstidens genf{\o}dsel af Biennalen som en brik i en modernistisk og internationalt orienteret kunstverden. Artiklens fokus er p{\aa} Biennalen og den danske deltagelse som et fors{\o}g p{\aa} at repr{\ae}sentere samtiden og den radikale udvikling, selve udstillingsformen undergik i disse {\aa}r, og som p{\aa} mange m{\aa}der ledte frem til den kuraterede samtidskunstudstilling som omdrejningspunkt for kunstverdenen – inklusiv kunstmuseerne. Artiklen belyser herigennem Statens Museum for Kunsts centrale rolle i organiseringen af udstillingerne i Venedig – og de udfordringer, det nye udstillingsfokuserede modus stillede museerne og de {\o}vrige akt{\o}rer.",
author = "Kristian Handberg",
year = "2021",
month = feb,
day = "15",
language = "Dansk",
journal = "Perspective",
issn = "2446-1792",
publisher = "Statens Museum for Kunst",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Danmark ved Venedigbiennalen 1940-1960

T2 - Den nationale vej mod international udstillingssucces

AU - Handberg, Kristian

PY - 2021/2/15

Y1 - 2021/2/15

N2 - Artiklen gennemgår Danmarks deltagelse ved Venedigbiennalen med hovedvægt på perioden 1940 til 1960 – fra den problematiske deltagelse i den fascistiske ”Krigsbiennale” under 2. Verdenskrig til efterkrigstidens genfødsel af Biennalen som en brik i en modernistisk og internationalt orienteret kunstverden. Artiklens fokus er på Biennalen og den danske deltagelse som et forsøg på at repræsentere samtiden og den radikale udvikling, selve udstillingsformen undergik i disse år, og som på mange måder ledte frem til den kuraterede samtidskunstudstilling som omdrejningspunkt for kunstverdenen – inklusiv kunstmuseerne. Artiklen belyser herigennem Statens Museum for Kunsts centrale rolle i organiseringen af udstillingerne i Venedig – og de udfordringer, det nye udstillingsfokuserede modus stillede museerne og de øvrige aktører.

AB - Artiklen gennemgår Danmarks deltagelse ved Venedigbiennalen med hovedvægt på perioden 1940 til 1960 – fra den problematiske deltagelse i den fascistiske ”Krigsbiennale” under 2. Verdenskrig til efterkrigstidens genfødsel af Biennalen som en brik i en modernistisk og internationalt orienteret kunstverden. Artiklens fokus er på Biennalen og den danske deltagelse som et forsøg på at repræsentere samtiden og den radikale udvikling, selve udstillingsformen undergik i disse år, og som på mange måder ledte frem til den kuraterede samtidskunstudstilling som omdrejningspunkt for kunstverdenen – inklusiv kunstmuseerne. Artiklen belyser herigennem Statens Museum for Kunsts centrale rolle i organiseringen af udstillingerne i Venedig – og de udfordringer, det nye udstillingsfokuserede modus stillede museerne og de øvrige aktører.

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Perspective

JF - Perspective

SN - 2446-1792

ER -

ID: 256890642