Gunhild Borggreen skal undersøge interaktionen mellem dansk og japansk kunst
Kunsthistoriker og japanforsker Gunhild Borggreen skal i et nyt forskningsprojekt undersøge interaktionen mellem dansk og japansk kunst i perioden fra 1945 til 1970.
Hvor tidligere forskning på området har fokuseret på, hvordan vestlig kunst har ladet sig inspirere af japansk, vil Gunhild Borggreens projekt udforske den gensidige påvirkning. Gunhild Borggreen startede sin forskerkarriere som studerende på japanstudier og har siden beskæftiget sig med japansk kunst og kultur på IKK.
Det centrale begreb her er transkulturalitet – et begreb, som har fokus på en gensidig og symmetrisk udveksling af idéer. I kunsthistorien findes der en konventionel forståelse af ikke-vestlig modernistisk kunst som en ”kopi” eller ”afart” af vestlig modernistisk kunst. Det kan vi udfordre med begrebet transkulturalitet.
Gunhild Borggreen håber, at projektet kan være med til at bane vej for en global kunsthistorie:
- Fortællingen om den vestlige kunstner, der ”opdager” og ”bliver inspireret af” den ikke-vestlige kunst er udbredt i både forskning og i udstillinger. Men hvis danske eller europæiske kunstnere approprierede japansk kunst, hvordan påvirkede det så de japanske kunstnere? Og hvilke æstetiske strømninger og filosofier flød den anden vej, fra Europa til Japan? Jeg vil gerne vise, at der findes eksempler på en global og kulturel sammenfiltret modernisme, og at det er umuligt at tale om en ”autentisk” eller ”original” kultur, der ikke allerede er påvirket af og forbundet med andre kulturer, fortæller Gunhild Borggreen.
Se projektets hjemmeside: Transcultural Modernism: Artistic Interchange between Denmark and Japan, 1945-1970 (TraM).
Kontakt
Lektor Gunhild Borggreen