Publikumspositioner
Forståelsen af relationen mellem kunstbegivenheder (deres iscenesættelse, intentionalitet, dramaturgiske, kuratoriske eller designmæssige dimensioner, samt æstetiske praksisser) og det publikum, (eller den bredere offentlighed), de rettes mod, er præget af en voldsom udvikling. Kendetegnende er den integrerede forhandling af en række nye publikumspositioner, som giver tilskuerne/de besøgende en særlig agens i forhold til såvel begivenheden som hinanden.
Gruppen arbejder med nye undersøgelsesformater, der tager afsæt i denne udvikling af relationerne mellem publikum og kunstbegivenhed. Dette inkluderer afsøgning af nye måder at etablere empiri og vidensopsamling, eksperimenter med formater og medier til diskussion og formidling af resultaterne, samt åbning af forskningen mod nye ressourcer for input fra kunstnerisk praksis. Desuden indgår en kritisk diskussion af de potentielt problematiske aspekter af fx brugerinddragelse som løsning på underfinansiering.
Forskergruppen Publikumspositioner arbejder derfor ud fra forskningsspørgsmålet: hvordan udvikler vi forskningspraksisser, der nyder godt af og reflekterer den drivkraft og innovative styrke, der er i den fornyelse af publikumsrelationen, der har fundet sted de seneste år?
Forskere
Tilknyttede forskere
Professor Frederik Tygstrup
Lektor Jens Hesselager
Medlemmer af forskergruppen
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Cecilie Ullerup Schmidt | Tenure Track Adjunkt | ||
Karen Arnfred Vedel | Lektor | +4535329290 | |
Laura Luise Schultz | Lektor | +4535328212 | |
Mette Obling Høeg | Studielektor | +4535321224 | |
Michael Eigtved | Lektor | +4535331486 | |
Stig Jarl | Emeritus |