Publikumspositioner

Forståelsen af relationen mellem kunstbegivenheder (deres iscenesættelse, intentionalitet, dramaturgiske, kuratoriske eller designmæssige dimensioner,  samt æstetiske praksisser) og det publikum, (eller den bredere offentlighed), de rettes mod, er præget af en voldsom udvikling. Kendetegnende er den integrerede forhandling af en række nye publikumspositioner, som giver tilskuerne/de besøgende en særlig agens i forhold til såvel begivenheden som hinanden.

Gruppen arbejder med nye undersøgelsesformater, der tager afsæt i denne udvikling af relationerne mellem publikum og kunstbegivenhed. Dette inkluderer afsøgning af nye måder at etablere empiri og vidensopsamling, eksperimenter med formater og medier til diskussion og formidling af resultaterne, samt åbning af forskningen mod nye ressourcer for input fra kunstnerisk praksis. Desuden indgår en kritisk diskussion af de potentielt problematiske aspekter af fx brugerinddragelse som løsning på underfinansiering.

Forskergruppen Publikumspositioner arbejder derfor ud fra forskningsspørgsmålet: hvordan udvikler vi forskningspraksisser, der nyder godt af og reflekterer den drivkraft og innovative styrke, der er i den fornyelse af publikumsrelationen, der har fundet sted de seneste år?

Forskere

Tilknyttede forskere

Professor Frederik Tygstrup
Lektor Jens Hesselager

Medlemmer af forskergruppen

Navn Titel Telefon E-mail
Cecilie Ullerup Schmidt Tenure Track Adjunkt   E-mail
Karen Arnfred Vedel Lektor +4535329290 E-mail
Laura Luise Schultz Lektor +4535328212 E-mail
Mette Obling Høeg Studielektor +4535321224 E-mail
Michael Eigtved Lektor +4535331486 E-mail
Stig Jarl Emeritus   E-mail