Hvem er altereret: Historisk motiveret argument for en kopernikansk vending i funktionsteorien
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
På baggrund af de teoretiske fremstillinger af den altererede vekseldominant fra 1716 og frem til i dag (2011) vurderes om vores tolkning af akkorden er i overensstemmelse, med den forståelse, som kommer til udtryk i musikken fra 1700-1900 (ca.). Det vurderes, at vores tolkning af akkorden - kvintsænket Dominant - hverken matcher hovedparten af musikhistoriens teoretiske beskrivelser eller den måde akkorden rent faktisk optræder i harmoniske forløb. Det anbefales derfor at betragte akkorden som en tertsforhøjet akkord på mols andettrin. Der argumenteres for, at dette skift i fokus kunne have konsekvenser for vores funktionsteori. Nemlig at II betragtes som hovedakkord og IV som dens afledning.
Original language | Danish |
---|---|
Book series | Danish Musicology Online |
Issue number | 7 |
Pages (from-to) | 5-46 |
Number of pages | 42 |
ISSN | 1904-237X |
Publication status | Published - 2015 |
- Faculty of Humanities
Research areas
Links
- http://www.danishmusicologyonline.dk/arkiv/arkiv_dmo/dmo_07/dmo_07_artikel_01.pdf
Final published version
ID: 141897553