Anne Ring Petersen
Professor
Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Karen Blixens Vej 1
2300 København S
Primære forskningsområder
Billedkunsten fra 1850 til i dag, især samtidskunsten; forbindelserne mellem globalisering, migration og kultur og deres transformerende indvirkning på kunsten
Interesseområder
- Samtidskunst, især installationskunst og 'global art'
- Relationerne mellem globalisering, migration og kultur
- Tværkulturelle og tværæstetiske perspektiver på kunst og kultur
- Humanistiske bystudier, særligt forholdet mellem kunst og storby
- Kunst i offentlige rum
- Kulturteori
Undervisnings- og vejledningsområder
Overordnede vejledningsområder: Kulturteori, kulturanalyse, kunstteori, billedkunst, visuel kultur, performanceteater, globalisering og migration i forhold til kunst og kultur, tværkulturelle emner
Særligt kenskab til: Billedkunsten fra 1850 til i dag i dens kulturhistoriske sammenhæng og på tværs af landegrænser samt billedkunstens forbindelser til andre kunstarter og kulturformer. Har særligt interesseret mig for kunsten efter 1960, krydsfeltet mellem billedkunst og bystudier, herunder kunstens rolle i det offentlige rum (emnet for min bog Storbyens billeder. Fra industrialisme til informationsalder, 2002) og for installationskunst, herunder forbindelserne mellem installation og performance, og mellem installation og digitale medier (emnet for min disputats Installationskunsten mellem billede og scene, 2009). Jeg har desuden beskæftiget mig bredt med dansk samtidskunst og med maleri (emnet for antologien Contemporary Painting in Context, 2010+2013). I de senere år har jeg især arbejdet med samtidskunst, migration og globalisering, dvs. spørgsmål om transnationale og transkulturelle relationer og tilhørsforhold, kulturel oversættelse, hybridisering, (trans)kulturel erindring og strukturel diskrimination.
Aktuel forskning
Mit hovedområde er billedkunsten efter 1960, især samtidskunsten. Jeg interesserer mig for kunstens forbindelse til større kulturhistoriske sammenhænge og samfundsmæssige forandringer og for dens bevægelser på tværs af grænser, herunder dens forbindelser til andre kunstarter og kulturformer. Jeg har især interesseret mig for installationskunst, herunder installationskunstens forbindelser til performanceteater og digitale medier (emnet for min disputats) samt maleriets intermediale udvidelse til 'maleri i et udvidet felt'. Siden 2010 har jeg især fokuseret på kulturvidenskabelige migrationsstudier. Jeg undersøger sammenhængene mellem samfund, migration og kunst – især migrations betydning for kunstens udfoldelsesbetingelser og roller i samfundet samt migrationens tilstedeværelse som et ofte politiseret emne i kunsten. Mine kulturvidenskabelige migrationsstudier involverer desuden undersøgelser af transnationale og transkulturelle relationer samt spørgsmål om globalisering, postkolonialitet, strukturel diskrimination, kulturel oversættelse og diversitet samt genforhandlinger af identitet, historie og erindring påvirket af migration. Sidst, men ikke mindst, involverer feltet undersøgelser af forholdet mellem 'migration' og 'æstetik'.
Fra efteråret 2019 har jeg arbejdet på forskningsprojektet “Togetherness in Difference: Reimagining Identities, Communities and Histories Through Art” (Investigator Grant fra Novo Nordisk Fondens Komité for Forskning i Kunst og Kunsthistorie, Grant NNF19OC0053992). På baggrund af de polariserede holdninger til immigration og integration i Europa i en tid hvor fundamentale geopolitiske forskydninger er i gang med at forandre de internationale magtbalancer og transkulturelle relationer, undersøger projektet, hvordan samtidskunst kan bidrage til at genforhandle identiteter og historie og til at skabe nye fortællinger om, hvad national selvforståelse, kollektiv erindring og sociale fællesskaber er og kan rumme. Projektet tager udgangspunkt i tanken om det postmigrantiske, som i de seneste år har banet vej for en ny forståelse af migration og sociokulturel diversitet som integrerede aspekter af ethvert samfund. Konkret undersøger projektet, hvordan kunstneriske og kuratoriske praksisser er med til at forhandle de samfundsmæssige konflikter, som nødvendigheden af at lære at leve sammen i forskelligheden skaber, og hvordan de bidrager til at skabe større rummelighed og anerkendelse af immigranter og deres efterkommere som ligeværdige deltagere i demokratiske samfund. Projektet undersøger - gennem kunsten - hvordan disse processer udspiller sig i ’postmigrantiske’ offentlige rum, og det fokuserer primært på Danmark, Tyskland og Storbritannien.
Fra 2016-2018 deltog jeg i det FKK-støttede kollektive forskningsprojekt ”Art, Culture and Politics in the ’Postmigrant Condition’”. Med udgangspunkt i det tyske begreb postmigration udviklede projektet en ny forståelse af og tilgang til nogle af de kulturelle forandringer, som befolkningsbevægelser efter 2. Verdenskrig har afstedkommet i de europæiske samfund. For projektets hjemmeside, se: https://www.sdu.dk/en/om_sdu/institutter_centre/ikv/forskning/forskningsprojekter/postmigration
Fra 2010 til 2014 var jeg koordinator af det tværfaglige og tværuniversitære forskernetværk Network for Migration and Culture (tidligere Netværk for kulturvidenskabelige migrationsstudier) og bevillingshaver for netværkets bevilling fra FKK 2011-2014.
Jeg har således solid erfaring med forskningssamarbejde og netværksledelse samt med at skaffe eksterne forskningsmidler og samarbejde om forskningsansøgninger på både et nationalt og internationalt plan.
Udvalgte publikationer
- Udgivet
The Culture of Migration: Politics, Aesthetics and Histories
Moslund, S. P. (red.), Petersen, Anne Ring (red.) & Schramm, M. (red.), 2015, London og New York: I.B. Tauris. 346 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Mining the Museum in an Age of Migration
Petersen, Anne Ring, 2014, The Postcolonial Museum: The Arts of Memory and the Pressures of History. Chambers, I., De Angelis, A., Ianniciello, C., Orabona, M. & Quadraro, M. (red.). 1 udg. Farnham: Ashgate, s. 125-136 12 s. 9Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
The locations of memory: Migration and transnational cultural memory as challenges for art history
Petersen, Anne Ring, 2013, I: Crossings. 4, 2, s. 121-137 17 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Identity Politics, Institutional Multiculturalism, and the Global Artworld
Petersen, Anne Ring, mar. 2012, I: Third Text. 26, 2, s. 195-204 10 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Installation Art: Between Image and Stage
Petersen, Anne Ring, 2015, Copenhagen: Museum Tusculanum. 507 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Installationskunsten mellem billede og scene
Petersen, Anne Ring, 2009, København: Museum Tusculanum. 518 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Contemporary Painting in Context
Petersen, Anne Ring (red.), Bogh, M. (red.), Christensen, Hans Dam (red.) & Larsen, P. N. (red.), 2010, Copenhagen: Museum Tusculanum. 220 s. (The Novo Nordisk Art History Project).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi › Forskning
- Udgivet
Navigation, immersion og interaktion i videoinstallationen
Petersen, Anne Ring, 2008, Kroppen: hinsides posthumaniteten. Ekman, U. & Fetveil, A. (red.). 1 udg. http://www.turbulens.net: Turbulens.net, s. elektronisk publikation (anslået 43-61) 19 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning
- Udgivet
Realism, theatricality, ritual: Aspects of the aesthetics of the installation
Petersen, Anne Ring, 2008, Reality Check. Bjerkof, S. (red.). København: Statens Museum for Kunst, s. 44-61 17 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning
- Udgivet
Between image and stage: The theatricality and performativity of installation art
Petersen, Anne Ring, 2005, Performative Realism: Interdisciplinary Studies in Art and Media. Gade, R. & Jerslev, A. (red.). København: Museum Tusculanum, s. 209-34Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning
- Udgivet
The Artist as Migrant Worker? Framing Art in an Age of Intensified Globalisation and Migration
Petersen, Anne Ring, 2013, I: ARKEN Bulletin. 6, s. 42-49 8 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Film som kunst: Yinka Shonibare and Black British film
Petersen, Anne Ring, 2013, I: Passepartout. 18, 34, s. 66-86 21 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Kulturel erindring i migrationens splintrede spejl
Petersen, Anne Ring, 2012, I: Passepartout. Skrifter for kunsthistorie. 18. årgang, 33, s. 16-30 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Storbyens billeder: fra industrialisme til informationsalder
Petersen, Anne Ring, 2002, København: Museum Tusculanum. 363 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
ID: 5153
Flest downloads
-
2959
downloads
Attention and Distraction: On the Aesthetic Experience of Video Installation Art
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
2324
downloads
It's Our Art ... But Who are 'We'? Art's Encounter with the General Public in the Public Spaces of Multicultural Societies
Publikation: Konferencebidrag › Paper › Forskning
Udgivet -
1798
downloads
Kulturel erindring i migrationens splintrede spejl
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet