Populuxe Pop: Retroficeringen af 1950’erne i albumcovere

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Populuxe Pop : Retroficeringen af 1950’erne i albumcovere. / Handberg, Kristian.

I: Ekfrase Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur, Bind 4, Nr. 2/2013, 01.2014, s. 94-109.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Handberg, K 2014, 'Populuxe Pop: Retroficeringen af 1950’erne i albumcovere', Ekfrase Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur, bind 4, nr. 2/2013, s. 94-109. <http://www.idunn.no/ts/ekfrase/2013/02>

APA

Handberg, K. (2014). Populuxe Pop: Retroficeringen af 1950’erne i albumcovere. Ekfrase Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur, 4(2/2013), 94-109. http://www.idunn.no/ts/ekfrase/2013/02

Vancouver

Handberg K. Populuxe Pop: Retroficeringen af 1950’erne i albumcovere. Ekfrase Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 2014 jan.;4(2/2013):94-109.

Author

Handberg, Kristian. / Populuxe Pop : Retroficeringen af 1950’erne i albumcovere. I: Ekfrase Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 2014 ; Bind 4, Nr. 2/2013. s. 94-109.

Bibtex

@article{c49ad75a86244226b5682455ffdcbc6e,
title = "Populuxe Pop: Retroficeringen af 1950{\textquoteright}erne i albumcovere",
abstract = "Fremstillingen af den n{\ae}re fortid som retro er et vigtigt f{\ae}nomen i samtidskulturen, hvor det aktuelt i s{\ae}rlig grad er 1950{\textquoteright}erne, der aktiveres som popul{\ae}rkulturel myte. Et vigtigt medie for retrokulturen er pladecoveret, der siden 1950{\textquoteright}erne b{\aa}de har v{\ae}ret en st{\ae}rk visuel b{\ae}rer af den kollektive erindring og selv tematiseret den n{\ae}re fortid. Gennem covere fra John Lennon, Flash Cadillac and the Continental Kids, The Clash og The B-52{\textquoteright}s analyserer artiklen fremstillingen af 1950{\textquoteright}erne i albumcoveret og beskriver to typer af retro: den autenticitetsbaserede og den karnevalistiske. Disse to typer udfordres dog af den perfektionerede, men ogs{\aa} umiddelbare materialisering af 1950{\textquoteright}erne i aktuelle covere som af Bloodshot Bill og Kitty, Daisy & Lewis. Med udgangspunkt i disse eksempler diskuteres den aktuelle retrokultur og 1950{\textquoteright}ernes betydning som en s{\ae}rligt mytologiseret fortid, som vi b{\aa}de oplever forbindelse med og afstand til.",
author = "Kristian Handberg",
year = "2014",
month = jan,
language = "Dansk",
volume = "4",
pages = "94--109",
journal = "Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur",
issn = "1891-5752",
publisher = "Universitetsforlaget",
number = "2/2013",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Populuxe Pop

T2 - Retroficeringen af 1950’erne i albumcovere

AU - Handberg, Kristian

PY - 2014/1

Y1 - 2014/1

N2 - Fremstillingen af den nære fortid som retro er et vigtigt fænomen i samtidskulturen, hvor det aktuelt i særlig grad er 1950’erne, der aktiveres som populærkulturel myte. Et vigtigt medie for retrokulturen er pladecoveret, der siden 1950’erne både har været en stærk visuel bærer af den kollektive erindring og selv tematiseret den nære fortid. Gennem covere fra John Lennon, Flash Cadillac and the Continental Kids, The Clash og The B-52’s analyserer artiklen fremstillingen af 1950’erne i albumcoveret og beskriver to typer af retro: den autenticitetsbaserede og den karnevalistiske. Disse to typer udfordres dog af den perfektionerede, men også umiddelbare materialisering af 1950’erne i aktuelle covere som af Bloodshot Bill og Kitty, Daisy & Lewis. Med udgangspunkt i disse eksempler diskuteres den aktuelle retrokultur og 1950’ernes betydning som en særligt mytologiseret fortid, som vi både oplever forbindelse med og afstand til.

AB - Fremstillingen af den nære fortid som retro er et vigtigt fænomen i samtidskulturen, hvor det aktuelt i særlig grad er 1950’erne, der aktiveres som populærkulturel myte. Et vigtigt medie for retrokulturen er pladecoveret, der siden 1950’erne både har været en stærk visuel bærer af den kollektive erindring og selv tematiseret den nære fortid. Gennem covere fra John Lennon, Flash Cadillac and the Continental Kids, The Clash og The B-52’s analyserer artiklen fremstillingen af 1950’erne i albumcoveret og beskriver to typer af retro: den autenticitetsbaserede og den karnevalistiske. Disse to typer udfordres dog af den perfektionerede, men også umiddelbare materialisering af 1950’erne i aktuelle covere som af Bloodshot Bill og Kitty, Daisy & Lewis. Med udgangspunkt i disse eksempler diskuteres den aktuelle retrokultur og 1950’ernes betydning som en særligt mytologiseret fortid, som vi både oplever forbindelse med og afstand til.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 4

SP - 94

EP - 109

JO - Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur

JF - Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur

SN - 1891-5752

IS - 2/2013

ER -

ID: 98011379