Oplevelsesdesign: et metasemiotisk fænomen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Artiklen karakteriserer det nye fænomen oplevelsesdesign som et metasemiotisk fænomen, der udgør en reaktion på det postmoderne meningstab. Oplevelsesdesign bestemmes om en redefinering af oplevelsesøkonomi, der fokuserer på, at det er design, og mere præcist den æstetiske formgivning, der skaber oplevelser. Artiklen beskriver det postmoderne meningstab med afsæt i Baudrillard og Lyotard, og undersøger oplevelsesdesign igennem en række eksempler, som udviser et særligt fokus på æstetik og refleksion som en bestræbelse på at skabe mening på en ny måde. Desuden beskrives konceptuel design som et særligt tydeligt eksempel på den metasemiotiske tendens
OriginalsprogDansk
TidsskriftSigns
Vol/bind2
ISSN1902-8822
StatusUdgivet - 2011
Eksternt udgivetJa

    Forskningsområder

  • Æstetik, design og medier

ID: 240634161