Ophav og de-præsentation: Mod en ny kritik ...

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Ophav og de-præsentation : Mod en ny kritik ... / Michelsen, Anders Ib.

I: Mosaikk - tidsskrift for Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Bind 3 april 2016, 2016, s. 7-12.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Michelsen, AI 2016, 'Ophav og de-præsentation: Mod en ny kritik ...', Mosaikk - tidsskrift for Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, bind 3 april 2016, s. 7-12. <https://issuu.com/mosaikk/docs/mosaikk__3_ophav_3174cb6c7819a3>

APA

Michelsen, A. I. (2016). Ophav og de-præsentation: Mod en ny kritik ... Mosaikk - tidsskrift for Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, 3 april 2016, 7-12. https://issuu.com/mosaikk/docs/mosaikk__3_ophav_3174cb6c7819a3

Vancouver

Michelsen AI. Ophav og de-præsentation: Mod en ny kritik ... Mosaikk - tidsskrift for Institut for Kunst- og Kulturvidenskab. 2016;3 april 2016:7-12.

Author

Michelsen, Anders Ib. / Ophav og de-præsentation : Mod en ny kritik ... I: Mosaikk - tidsskrift for Institut for Kunst- og Kulturvidenskab. 2016 ; Bind 3 april 2016. s. 7-12.

Bibtex

@article{3975a81cca964496ba605d179671319c,
title = "Ophav og de-pr{\ae}sentation: Mod en ny kritik ...",
abstract = "I en bem{\ae}rkelsesv{\ae}rdig og smuk lille tekst fra 1990, fors{\o}gte Gilles Deleuze at opdatere Foucaults ber{\o}mte tese om de disciplin{\ae}re samfund.2 Foucaults disciplin{\ae}re samfund var baseret p{\aa} den tidlige og udviklede kapitalismes institutioner som fabrikken, skolen, hospitalet, mm., som samtidig skulle blive kerneinstitutioner i udviklingen af reformistiske forbrugs- og velf{\ae}rdsmodeller i perioden efter 2. Verdenskrig. If{\o}lge Deleuze var disse institutioner imidlertid blevet mindre relevante ved starten af 1990erne. De var ved at {\ae}ndre sig grundl{\ae}ggende i retningaf, hvad han kaldte ”kontrolsamfundet. I kontrolsamfundet var det ikke l{\ae}ngere {\textquoteright}governance{\textquoteright}, eller {\textquoteright}management{\textquoteright} af kroppe, identiteter, biopolitik mm. der var afg{\o}rende. De sociale sammenh{\ae}nge synes at v{\ae}ve omkring et langt mere dynamisk ekvilibirum. Hvor disciplin var hierakisk og kunne defineres gennem termer som strategi og taktik, var kontrol var mere diffus og subtil. Den kunne til stadighed morfe ind og ud af de forskelligste forhold og former og kontinuertat erstatte et ekvilibirum med et andet i mange forskellige forbindelse, med mange hastigheder og de forskelligste skalaer. En kontinuert dynamisk og i den forstand kreativ og aktualiserende systembev{\ae}gelse, hvor kontrolsamfundet var at betragte som “ (…) a self-deforming cast that will continuously change from one moment to the other, or like a sieve whose mesh will transmute from point to point,” skrev Deleuze.I dag kan det mest udfordrende tr{\ae}k ved denne brilliante analyse imidlertid meget velv{\ae}re det forhold, at Deleuze n{\ae}gtede at forholde sig til en kritisk dimensjon af den fremtid, han skitserede. Det m{\aa}tte de kommende generationer selv finde ud af.",
author = "Michelsen, {Anders Ib}",
year = "2016",
language = "Dansk",
volume = "3 april 2016",
pages = "7--12",
journal = "Mosaikk - tidsskrift for Institut for Kunst- og Kulturvidenskab",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Ophav og de-præsentation

T2 - Mod en ny kritik ...

AU - Michelsen, Anders Ib

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - I en bemærkelsesværdig og smuk lille tekst fra 1990, forsøgte Gilles Deleuze at opdatere Foucaults berømte tese om de disciplinære samfund.2 Foucaults disciplinære samfund var baseret på den tidlige og udviklede kapitalismes institutioner som fabrikken, skolen, hospitalet, mm., som samtidig skulle blive kerneinstitutioner i udviklingen af reformistiske forbrugs- og velfærdsmodeller i perioden efter 2. Verdenskrig. Ifølge Deleuze var disse institutioner imidlertid blevet mindre relevante ved starten af 1990erne. De var ved at ændre sig grundlæggende i retningaf, hvad han kaldte ”kontrolsamfundet. I kontrolsamfundet var det ikke længere ’governance’, eller ’management’ af kroppe, identiteter, biopolitik mm. der var afgørende. De sociale sammenhænge synes at væve omkring et langt mere dynamisk ekvilibirum. Hvor disciplin var hierakisk og kunne defineres gennem termer som strategi og taktik, var kontrol var mere diffus og subtil. Den kunne til stadighed morfe ind og ud af de forskelligste forhold og former og kontinuertat erstatte et ekvilibirum med et andet i mange forskellige forbindelse, med mange hastigheder og de forskelligste skalaer. En kontinuert dynamisk og i den forstand kreativ og aktualiserende systembevægelse, hvor kontrolsamfundet var at betragte som “ (…) a self-deforming cast that will continuously change from one moment to the other, or like a sieve whose mesh will transmute from point to point,” skrev Deleuze.I dag kan det mest udfordrende træk ved denne brilliante analyse imidlertid meget velvære det forhold, at Deleuze nægtede at forholde sig til en kritisk dimensjon af den fremtid, han skitserede. Det måtte de kommende generationer selv finde ud af.

AB - I en bemærkelsesværdig og smuk lille tekst fra 1990, forsøgte Gilles Deleuze at opdatere Foucaults berømte tese om de disciplinære samfund.2 Foucaults disciplinære samfund var baseret på den tidlige og udviklede kapitalismes institutioner som fabrikken, skolen, hospitalet, mm., som samtidig skulle blive kerneinstitutioner i udviklingen af reformistiske forbrugs- og velfærdsmodeller i perioden efter 2. Verdenskrig. Ifølge Deleuze var disse institutioner imidlertid blevet mindre relevante ved starten af 1990erne. De var ved at ændre sig grundlæggende i retningaf, hvad han kaldte ”kontrolsamfundet. I kontrolsamfundet var det ikke længere ’governance’, eller ’management’ af kroppe, identiteter, biopolitik mm. der var afgørende. De sociale sammenhænge synes at væve omkring et langt mere dynamisk ekvilibirum. Hvor disciplin var hierakisk og kunne defineres gennem termer som strategi og taktik, var kontrol var mere diffus og subtil. Den kunne til stadighed morfe ind og ud af de forskelligste forhold og former og kontinuertat erstatte et ekvilibirum med et andet i mange forskellige forbindelse, med mange hastigheder og de forskelligste skalaer. En kontinuert dynamisk og i den forstand kreativ og aktualiserende systembevægelse, hvor kontrolsamfundet var at betragte som “ (…) a self-deforming cast that will continuously change from one moment to the other, or like a sieve whose mesh will transmute from point to point,” skrev Deleuze.I dag kan det mest udfordrende træk ved denne brilliante analyse imidlertid meget velvære det forhold, at Deleuze nægtede at forholde sig til en kritisk dimensjon af den fremtid, han skitserede. Det måtte de kommende generationer selv finde ud af.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 3 april 2016

SP - 7

EP - 12

JO - Mosaikk - tidsskrift for Institut for Kunst- og Kulturvidenskab

JF - Mosaikk - tidsskrift for Institut for Kunst- og Kulturvidenskab

ER -

ID: 187408940