Forbindelser: Bjørn Nørgaards aktioner og 1960erne
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning
Standard
Forbindelser : Bjørn Nørgaards aktioner og 1960erne. / van der Meijden, Peter Alexander.
Bjørn Nørgaard: Re-Modelling the World. København : Statens Museum for Kunst, 2010. s. 106-119.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Forbindelser
T2 - Bjørn Nørgaards aktioner og 1960erne
AU - van der Meijden, Peter Alexander
PY - 2010
Y1 - 2010
N2 - Artiklen tager udgangspunkt i den tyske filosof Ludwig Wittgensteins Tractatus Logico-Philosophicus (1921), og især påstanden om, at objekter kendetegnes af deres evne til at forbinde sig med andre objekter. De forbindelser der diskuteres i artiklen er først og fremmest dem, Bjørn Nørgaard skaber i sine værker, men også hans forbindelser indenfor den danske kunstverden i 1960erne, hans internationale kontakter og de karakteristika, der forbinder ham med andre kunstnere i samtiden som han ikke nødvendigvist kendte. Teksten har tre forankringspunkter: Joseph Beuys' aktion Manresa (Galerie Schmela, Düsseldorf, 15. december 1966), som Nørgaard deltog i sammen med komponisten Henning Christiansen, Eks-skolens opførelse af den amerikanske komponist La Monte Youngs Poem for Tables, Chairs, Benches, Etc. som akkompagnement til en danseforestilling som den amerikanske danser/koreograf Yvonne Rainer og den amerikanske koreograf/billedkunstner Robert Morris gav i Odd Fellow Palæ i København, den 7. september 1965 og Nørgaards egen aktion Hesteofringen (Kirke Hyllinge, den 30. januar 1970).
AB - Artiklen tager udgangspunkt i den tyske filosof Ludwig Wittgensteins Tractatus Logico-Philosophicus (1921), og især påstanden om, at objekter kendetegnes af deres evne til at forbinde sig med andre objekter. De forbindelser der diskuteres i artiklen er først og fremmest dem, Bjørn Nørgaard skaber i sine værker, men også hans forbindelser indenfor den danske kunstverden i 1960erne, hans internationale kontakter og de karakteristika, der forbinder ham med andre kunstnere i samtiden som han ikke nødvendigvist kendte. Teksten har tre forankringspunkter: Joseph Beuys' aktion Manresa (Galerie Schmela, Düsseldorf, 15. december 1966), som Nørgaard deltog i sammen med komponisten Henning Christiansen, Eks-skolens opførelse af den amerikanske komponist La Monte Youngs Poem for Tables, Chairs, Benches, Etc. som akkompagnement til en danseforestilling som den amerikanske danser/koreograf Yvonne Rainer og den amerikanske koreograf/billedkunstner Robert Morris gav i Odd Fellow Palæ i København, den 7. september 1965 og Nørgaards egen aktion Hesteofringen (Kirke Hyllinge, den 30. januar 1970).
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Bjørn Nørgaard
KW - Billedkunst
KW - Aktioner
KW - 1960'erne
KW - Joseph Beuys
KW - Robert Morris
KW - La Monte Young
KW - Ludwig Wittgenstein
KW - Hesteofringen
KW - Bjørn Nørgaard
KW - Visual art
KW - action art
KW - 1960s
KW - Joseph Beuys
KW - Robert Morris
KW - La Monte Young
KW - Ludwig Wittgenstein
KW - The Horse Sacrifice
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-92023-43-8
SP - 106
EP - 119
BT - Bjørn Nørgaard
PB - Statens Museum for Kunst
CY - København
ER -
ID: 21084232