Radio som Rumforskning: Per Højholts digt Turbo fra bog til lydkunst.
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Radio som Rumforskning : Per Højholts digt Turbo fra bog til lydkunst. / Kreutzfeldt, Jacob.
Rumlig kultur: studier i urbanitet & æstetik. red. / Henrik Reeh; Birgitte Bundesen Svare; Jannie Rosenberg Bendsen; Henriette Steiner. The University of Copenhagen : Museum Tusculanum, 2012. s. 180-191.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Radio som Rumforskning
T2 - Per Højholts digt Turbo fra bog til lydkunst.
AU - Kreutzfeldt, Jacob
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - Da radioproducenterne Peter Kristiansen og Clemens Johansen i samarbejde med forfatteren Per Højholt i 1968-69 omformede Højholts seneste digt Turbo til en radiomontage, døbte de udsendelsen Turbo. En Space-ficering af Per Højholts digt. At radioudgaven af et digt kaldtes en space-ficering, peger på et væsentligt men ofte overset aspekt ved lydmediet: at radioen, ligesom al anden lyd, bidrager til erfaring af rum. I hverdagen bruger vi konstant lydindtryk til at bedømme størrelsen af rum, og til at danne os et indtryk af rummets flader. Radiolyden er dog i modsætning til mange af hverdagens lydindtryk karakteriseret af den såkaldt akusmatiske tilstand, hvori lyden optræder løsrevet fra de forhold, der frembringer den. Radioens rum er derfor i en vis forstand imaginære. Tesen, der skal forfølges i denne artikel, er, at radioudsendelsen netop på grund af mediets akusmatiske karakter kan aflyttes som en refleksion over væsentlige rum- og lytteformer i samtiden.
AB - Da radioproducenterne Peter Kristiansen og Clemens Johansen i samarbejde med forfatteren Per Højholt i 1968-69 omformede Højholts seneste digt Turbo til en radiomontage, døbte de udsendelsen Turbo. En Space-ficering af Per Højholts digt. At radioudgaven af et digt kaldtes en space-ficering, peger på et væsentligt men ofte overset aspekt ved lydmediet: at radioen, ligesom al anden lyd, bidrager til erfaring af rum. I hverdagen bruger vi konstant lydindtryk til at bedømme størrelsen af rum, og til at danne os et indtryk af rummets flader. Radiolyden er dog i modsætning til mange af hverdagens lydindtryk karakteriseret af den såkaldt akusmatiske tilstand, hvori lyden optræder løsrevet fra de forhold, der frembringer den. Radioens rum er derfor i en vis forstand imaginære. Tesen, der skal forfølges i denne artikel, er, at radioudsendelsen netop på grund af mediets akusmatiske karakter kan aflyttes som en refleksion over væsentlige rum- og lytteformer i samtiden.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Per Højhot
KW - Peter Kristiansen
KW - radio
KW - collage
KW - lydkunst
KW - Deleuze (Gilles)
KW - poetik
KW - radiosyntaks
KW - Per Højholt
KW - Peter Kristiansen
KW - radio
KW - collage
KW - sound art
KW - Deleuze (Gilles)
KW - poetics
KW - radio syntacs
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-635-3704-9
SP - 180
EP - 191
BT - Rumlig kultur
A2 - Reeh, Henrik
A2 - Bundesen Svare, Birgitte
A2 - Rosenberg Bendsen, Jannie
A2 - Steiner, Henriette
PB - Museum Tusculanum
CY - The University of Copenhagen
ER -
ID: 20808386