- den bedste, troeste og smukkeste Lighed: Følelse og ideal i C.W. Eckersbergs portrætter

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

- den bedste, troeste og smukkeste Lighed : Følelse og ideal i C.W. Eckersbergs portrætter. / Vejlby, Anna Schram.

Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2017. 328 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Vejlby, AS 2017, - den bedste, troeste og smukkeste Lighed: Følelse og ideal i C.W. Eckersbergs portrætter. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

APA

Vejlby, A. S. (2017). - den bedste, troeste og smukkeste Lighed: Følelse og ideal i C.W. Eckersbergs portrætter. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Vejlby AS. - den bedste, troeste og smukkeste Lighed: Følelse og ideal i C.W. Eckersbergs portrætter. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2017. 328 s.

Author

Vejlby, Anna Schram. / - den bedste, troeste og smukkeste Lighed : Følelse og ideal i C.W. Eckersbergs portrætter. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2017. 328 s.

Bibtex

@phdthesis{1a91975e77f34e0186a52363a2dc162b,
title = "- den bedste, troeste og smukkeste Lighed: F{\o}lelse og ideal i C.W. Eckersbergs portr{\ae}tter",
abstract = "Afhandlingen fortolker C.W. Eckersbergs portr{\ae}tter ud fra formelle, filosofiske og sociale synsvinkler. Afhandlingen bev{\ae}ger sig fra samfund til subjekt, fra ydre omst{\ae}ndigheder til indre r{\o}relser, fra overordnede europ{\ae}iske str{\o}mninger inden for kunst og filosofi til den subjektive oplevelse af f{\o}lelsen dengang og i dag. Eckersbergs udtalte {\o}nske var at male ”Sandheden”. Den sandhed tolkes i afhandlingen som hans fors{\o}g p{\aa} at nedf{\ae}lde et idealt subjekt og dermed hele en oplevet splittelse p{\aa} baggrund af den tyske idealismes tanker om en virkelighed, der ikke lider af en kartesiansk sj{\ae}l-legeme-adskillelse. Eckersberg forl{\o}ser idealet formelt og stilistisk gennem en streng form, som er b{\aa}ret af linjen mere end af farven og det maleriske –inspireret af den antikke, arkaiske kunst og pr{\ae}ren{\ae}ssancens {\ae}stetik.Afhandlingen indskriver Eckersberg i en tv{\ae}reurop{\ae}isk b{\o}lge af primitivisme og s{\ae}tter ham i forbindelse med bl.a. franske J.-A.-D. Ingres og de tyske nazarenere. Afhandlingen diskuterer desuden det f{\o}lelsesm{\ae}ssige indhold i portr{\ae}tterne gennem analyser af gestiske og kompositoriske elementer forst{\aa}et i forhold til periodens sociale konventioner og dannelsesidealer. Afslutningsvis holdes resultaterne op mod en nutidig forst{\aa}else af portr{\ae}tterne.",
author = "Vejlby, {Anna Schram}",
year = "2017",
month = mar,
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - - den bedste, troeste og smukkeste Lighed

T2 - Følelse og ideal i C.W. Eckersbergs portrætter

AU - Vejlby, Anna Schram

PY - 2017/3

Y1 - 2017/3

N2 - Afhandlingen fortolker C.W. Eckersbergs portrætter ud fra formelle, filosofiske og sociale synsvinkler. Afhandlingen bevæger sig fra samfund til subjekt, fra ydre omstændigheder til indre rørelser, fra overordnede europæiske strømninger inden for kunst og filosofi til den subjektive oplevelse af følelsen dengang og i dag. Eckersbergs udtalte ønske var at male ”Sandheden”. Den sandhed tolkes i afhandlingen som hans forsøg på at nedfælde et idealt subjekt og dermed hele en oplevet splittelse på baggrund af den tyske idealismes tanker om en virkelighed, der ikke lider af en kartesiansk sjæl-legeme-adskillelse. Eckersberg forløser idealet formelt og stilistisk gennem en streng form, som er båret af linjen mere end af farven og det maleriske –inspireret af den antikke, arkaiske kunst og prærenæssancens æstetik.Afhandlingen indskriver Eckersberg i en tværeuropæisk bølge af primitivisme og sætter ham i forbindelse med bl.a. franske J.-A.-D. Ingres og de tyske nazarenere. Afhandlingen diskuterer desuden det følelsesmæssige indhold i portrætterne gennem analyser af gestiske og kompositoriske elementer forstået i forhold til periodens sociale konventioner og dannelsesidealer. Afslutningsvis holdes resultaterne op mod en nutidig forståelse af portrætterne.

AB - Afhandlingen fortolker C.W. Eckersbergs portrætter ud fra formelle, filosofiske og sociale synsvinkler. Afhandlingen bevæger sig fra samfund til subjekt, fra ydre omstændigheder til indre rørelser, fra overordnede europæiske strømninger inden for kunst og filosofi til den subjektive oplevelse af følelsen dengang og i dag. Eckersbergs udtalte ønske var at male ”Sandheden”. Den sandhed tolkes i afhandlingen som hans forsøg på at nedfælde et idealt subjekt og dermed hele en oplevet splittelse på baggrund af den tyske idealismes tanker om en virkelighed, der ikke lider af en kartesiansk sjæl-legeme-adskillelse. Eckersberg forløser idealet formelt og stilistisk gennem en streng form, som er båret af linjen mere end af farven og det maleriske –inspireret af den antikke, arkaiske kunst og prærenæssancens æstetik.Afhandlingen indskriver Eckersberg i en tværeuropæisk bølge af primitivisme og sætter ham i forbindelse med bl.a. franske J.-A.-D. Ingres og de tyske nazarenere. Afhandlingen diskuterer desuden det følelsesmæssige indhold i portrætterne gennem analyser af gestiske og kompositoriske elementer forstået i forhold til periodens sociale konventioner og dannelsesidealer. Afslutningsvis holdes resultaterne op mod en nutidig forståelse af portrætterne.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - - den bedste, troeste og smukkeste Lighed

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

ER -

ID: 173941268