At tage historien tilbage

Illustration: Still fra Carola Grahns videoværk My God(s), (2016)
Illustration: Still fra Carola Grahns videoværk My God(s), (2016)

Forskningsnetværket The Art of Nordic Colonialism arrangerer i samarbejde med Forfatterskolen et aftenseminar om kunst, litteratur og kolonialitet med tre samiske forfattere og kunstnere, Sigbjørn Skåden, Carola Grahn og Sissel M. Bergh.

Arrangementet tager udgangspunkt i kunstnernes arbejde med betydningen af sprog, stemme og selvbestemmelse i relation til den dansk-norske og svenske kolonisering af de samiske landområder – Sápmi – hvor effekterne af den århundredelange tvangsassimilering stadig er virksomme. Efter oplæsninger og kunstnerpræsentationer vil lektor i kunsthistorie, Mathias Danbolt, være i samtale med kunstnerne om kunst, historiepolitik og kolonialisme.

Arrangementet er støttet af Carlsbergfondet.

Om deltagerne

Sigbjørn Skåden er en samisk forfatter fra Skånland, bosat i Tromsø på norsk side af Sápmi. Skåden, der har både samisk og norsk som skrivesprog, debuteret i 2004 med det episke langdigtet Skuovvadeddjiid gonagas, som blev nomineret til Nordisk Råds litteraturpris. Han har siden dette både digte, barnebøger, og flere romaner, inklusiv den prisbelønnede Våke over dem som sover (2014) og Fugl (2019).

Carola Grahn er en sør-samisk billedkunstner, opvokset i Jokkmokk på svensk side af Sápmi. Grahns interdisciplinære arbejde, der inkluderer installation, tekst, lyd, fotografi, video, performance og skulptur, stiller blandt andet skarpt på hvad det betyder at være kvinde, samisk og kunstner i dag. Grahn har udstillet på en række internationale museer og kunsthaller, og er for tiden aktuel med soloudstillingen I Have Scrutinized Every Stone and Log on the Southwest Side of the Mountain (2020) på Röda Sten Konsthall i Göteborg.

Sissel M. Bergh er billedkunstner, som bor og arbejder i Tråante/Trondheim på norsk side af Sápmi. I de sidste ti årene har Bergh arbejdet på et større kortlægningsarbejde af det sørsamiske sproget, som bl.a. har taget form af installationer, tegninger, malerier, skulpturer og videoværk. Berghs letning af spor af den sørsamiske kultur i ord og stedsnavn i landskap, arkæologiske fund og historier fra kysten av i midt-Norge har blandt andet resulteret i det monumentale håndtegnet kortet Noerte Mïere Fuelhkie (2018 – ), så vel som i soloudstillinger som Okside rïhpesieh (2018) på Sámi Dáiddáguovdás / Samisk Senter for Samtidskunst i Karasjok.

Mathias Danbolt er lektor i kunsthistorie ved Københavns Universitet, og leder af forskningsnetværket ”The Art of Nordic Colonialism: Writing Transcultural Art Histories” (Carlsberg Fondet, 2019-2022).