Praktik – et projektorienteret forløb mellem studerende og arbejdsplads

Studerende kan indgå i et såkaldt projektorienteret forløb – i daglig tale ”praktik” – hvor de udfører projekter eller opgaver for en virksomhed, organisation eller myndighed. I et projektorienteret forløb skal den studerende afprøve og udvikle sine akademiske kompetencer ved at udføre konkrete opgaver.

Under forløbet har den studerende både en vejleder fra virksomheden og en vejleder på universitetet. Den studerende afslutter forløbet med en skriftlig prøve i form af en portfolioeksamen.

 

Den studerende kan i et projektorienteret forløb løse afgrænsede projekter eller opgaver. Den studerende kan tilbyde generel, akademisk bistand inden for fx organisering, formidling, analyse og markedsføring. Den studerende kan også tilbyde fagspecifikke kompetencer fra deres respektive uddannelser: Kunsthistorie, Litteraturvidenskab, Moderne Kultur og Kulturformidling, Musikvidenskab, Teater- og performancestudier og Visuel Kultur.

Du får:

  • En studerende som er motiveret og engageret
  • Adgang til den nyeste viden, analyser og metoder fra den studerendes fagområde
  • Et frisk pust, nye perspektiver og ny energi til virksomheden
  • Brobygning mellem virksomhed og akademiker
  • Viden om hvad akademiske medarbejdere kan bidrage med – hvis du overvejer at ansætte højtuddannet arbejdskraft som noget nyt

 

 

 

 

Et projektorienteret forløb er typisk placeret i tidsrummet august/september – november/december eller januar/februar – maj/juni efter aftale mellem studerende og virksomhed, så det følger universitetets semesterstruktur. Der må gerne aflægges timer også på andre tidspunkter ifølge aftale med den studerende.

 

 

Alt efter om den studerende tager projektorienteret forløb på 15 eller 30 ECTS, og om den studerende er bachelor- eller kandidatstuderende, er der forskellige krav til det antal timer, den studerende skal aflægge i sin praktik. Den specifikke periode for det projektorienterede forløb aftales med den studerende, så den studerende kan leve op til det krævede antal timer.  

Den maksimale ugentlige arbejdstid er 30 timer, hvilket skal sikre, at den studerende kan have en ugentlig studiedag på universitetet, hvor man kan følge undervisning i et andet fag og deltage i de 2-3 workshops, som fra universitetets side ledsager praktikforløbet.

 

Ja, hvis der er indgået en kontrakt mellem virksomheden, den studerende og instituttet, er forløbet ECTS-givende og indgår som en del af den studerendes uddannelse, såfremt studienævnet har forhåndsgodkendt forløbet. Andre typer aftaler betragtes som initiativer indgået i den studerendes fritid.

NB: Hvis du er studerende, kan du finde information om projektorienterede forløb på studiesiderne på KUnet. Kontakt IKK-Studievejledning, hvis du har spørgsmål.

 

 

  

Sådan får du en studerende i praktik

  1. Udarbejd et ’praktikopslag’: Fortæl kort om virksomheden, de konkrete projekter/opgaver og hvilke kompetencer du søger hos den studerende. Anfør gerne en ansøgningsfrist og en kontaktperson.

  2. Del opslaget: Du kan dele opslaget i Facebook-gruppen Praktik- og jobopslag for IKK-studerende. Du kan også få delt opslaget bredere ved at benytte KU Projekt & Job. Del gerne opslaget i april (for aftaler med start i september) eller oktober (for aftaler med start i februar). Del evt. også opslaget via andre relevante kanaler fx via netværk eller sociale medier.

  3. Lav en aftale med en studerende: Når du har fundet den rette studerende, skal I sammen aftale de nærmere rammer og indgå en kontrakt. Den studerende skal i samarbejde med virksomheden sikre, at kontrakten lever op til kravene og de faglige mål i studieordningen og til rammerne for et projektorienteret forløb. Den studerende skal aflevere kontrakten til godkendelse på instituttet senest d. 20. august/20. januar. Studielederen skal herefter godkende kontrakten. Derefter kan forløbet begynde.

  4. Supervision af den studerende: Under det projektorienterede forløb skal den studerende have en kontaktperson i virksomheden, der sørger for supervision, løbende kontakt og feedback, så den studerende kan udføre forløbet tilfredsstillende.
  5.  Desuden skal den studerende indgå i dagligdagen og have adgang til normale fysiske rammer på en arbejdsplads såsom en computer, internetadgang, skrivebord og lignende.