19. maj 2022

Tre nye hæfter i Kunsten som Forum på tryk

Billedkunstskolernes Forlag i samarbejde med Kunsten som Forum, Ny Carlsbergfondets forskningscenter på Københavns Universitet præsenterer tre nye hæfter i serien Kunsten som Forum på tryk.

Hæfter, Kunsten som Forum

Serien byder de dansksprogede læsere ind i igangværende samtaler om kunsten og dens fællesskaber i bredeste forstand. Dette i form af udgivelser af centrets forelæsningsrækker, hvor både lokale og internationale forskere og kunstnere bidrager med ny viden om de mangfoldige former for fællesskaber.

Hæfte nummer 4, 5 og 6 i serien har titlerne "Falske fremtider: Morgendagen gennem computernetværkets filte", "Crisis Computing" og "I det postpræsentationelle museum". De behandler på forskellig vis præmisser for de politiske virkeligheder, som både mennesket og kunsten i dag eksisterer i. Det er tekster, der er optagede af at afdække dybereliggende funktionsmåder i den digitale teknologi, som infrastrukturelt understøtter den verdensorden, som vi og dagens kunstinstitutioner er indskrevet i. Og det er tekster, der søger at motivere rammerne og algoritmerne for sande og engagerede fællesskaber.

Kunsten som Forum på tryk fokuserer på fællesskabet i en tid, hvor opbrud, isolation og krig er med til at nedbryde velkendte alliancer, og hvor digitalisering for alvor – og på godt og ondt – er med til at omforme vores muligheder for at mødes på ny.

Serien udkommer i et let lille lommeformat til enhver, der ønsker at få et dybere indblik i dagens kulturvidenskabelige landskab.

Udgivelserne kan bestilles online og findes i Kunsthal Charlottenborg.