Transkulturel modernisme - konference, udstilling og forskningssamarbejde
Hvordan kan man i en dansk sammenhæng forske i japansk kunst? Hvordan kan man sikre en ligeværdig og gensidig tilgang til at forstå kunstværker fra forskellige kultursfærer? Hvordan påvirkede forskellige kunstopfattelser hinanden i en transkultural udveksling af æstetiske og kunstneriske praksisser på efterkrigstidens globale kunstscene?
Disse spørgsmål danner udgangspunkt for projektet Transcultural Modernism: Artistic Interchange between Denmark and Japan, 1945-1970 (TraM, 2022-26), som er ledet af lektor Gunhild Borggreen ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab og gennemført med en bevilling fra Novo Nordisk Fondens Investigator Grant. Projektet dannede i april ramme for konferencen Rethinking Transcultural Interactions in Visual Arts, hvor et alternativt format med fokus på samtaler sikrede en høj grad af engagement fra alle deltagere. Forskningsprojektet har desuden affødt en gæsteprofessorbevilling (2023-2024) fra Novo Nordisk Fonden, der har kunnet tilknytte den japansk-amerikanske kunsthistoriker Asato Ikeda og gjort det muligt for Gunhild Borggreen og Asato Ikeda at gennemføre en studietur i Japan sammen med et hold studerende.
Forskningssamarbejdet har desuden ledt til udstillingen I Krig og Kærlighed, som er baseret på designmuseets store samling af japanske træsnit. Udstillingen er kurateret af Gunhild Borggreen og Asato Ikeda og kan besøges frem til den 5. januar 2025. I forbindelse med udstillingen udkommer 6. juni Gunhild Borggreens bog Begærets billeder: Visuel kultur i japanske træsnit (Strandberg), den første forskningsbaserede monografi om japanske træsnit på dansk.
Læs mere om udstillingen I Krig og Kærlighed