21. oktober 2021

Alle tiders havn

Professor Martin Zerlang er et prominent navn inden for forskningen i moderne kultur og litteraturvidenskab, og på HUM underviser han studerende i bl.a. litteratur- og kulturhistorie. I mange år har han også beskæftiget sig med byplanlægning, og han har arbejdet tæt sammen med arkitekter og arkitektskolerne

Foto: Steffen Stamp

- I starten af 90’erne begyndte jeg at studere og skrive om samspillet mellem litteratur og arkitektur, og i 2007 blev jeg tilknyttet arkitekt Erik Brandt Dams team, der skulle lægge billet ind på fornyelsen af Israels Plads. Samarbejdet blev vellykket, lærerigt og inspirerende, og siden har jeg deltaget i en snes arkitektkonkurrencer, hvor spørgsmålet om kulturarven ofte har stået centralt. Vi vandt ikke konkurrencen om Israels Plads, men i andre tilfælde blev det til vinderprojekter: Frederiksværk med sine 270 års industrihistorie, Fredericia med det markante voldanlæg, Hald Hovedgård med dens mange borganlæg og senest udviklingen af Nakskov Havn, fortæller han.

Martin Zerlangs erfaring viser, at kulturhistorien kan bidrage til og styrke arkitekturen:

- I de teams, der dannes ved arkitektkonkurrencer, indgår der gerne folk med flere forskellige baggrunde: det kan være ingeniører, lyseksperter, trafikeksperter, brandingeksperter, billedkunstnere, historikere, kulturforskere. Jeg selv tilhører den sidste kategori, og som sådan har jeg bidraget til at samle og sammenfatte de kulturelle udsagn omkring de forskellige steder, samtidig med at jeg har været stærkt involveret i arbejdet med at omsætte vores forslag i en sammenhængende tekst, en ”historie”.

- Når man zoomer ind på en lokalitet, er det slående, hvordan man finder både ældre og nyere forfattere og kunstnere, der på forskellig vis har bidraget til at tolke stedet. Og som kan bidrage til at stille skarpt på steder i eller sider af byer. I tilfældet med Nakskov Havn er Peder Frederik Jensens roman Det Danmark du kender (2020) kun det seneste af en stribe lokalrelevante skildringer – som omfatter skribenter som Gustav Wied, Peter Freuchen, Hilmar Wulff, Rita Naabye, Henrik Hohle Hansen og Lisbeth Zornig. Mens vi var ved at sætte punktum på vores forslag om Nakskov Havn, bragte Ud og Se en artikel, hvor Helle Helle fortalte om sin barndoms cykelture sammen med moren til Nakskov Havn. Sådan en historie kunne jo kun underbygge vores historie om havnens potentiale som destination og udsigtsplatform.