Abstracts

Tom Hermansen (Ph.D.-stipendiat, Københavns Universitet)

Kampene om Dekorationsskolen på Kunstakademiet

Akademiets direktør, F. Meldahl, oprettede Dekorationsskolen som et resultat af den stigende interesse for foreningen af kunstarterne og den monumentale kunst i midten af 1800-tallet, men først i 1909 fik den sin første professor, Joakim Skovgaard. Efter en reform i 1924 blev skolen lagt ind under den såkaldte Højere Skole og fik betegnelsen Fresko- og Mosaikskolen. Jeg vil redegøre for, hvordan Dekorationskolen fra begyndelsen var en kampplads mellem tradition og fornyelse, ’de reaktionære’ og ’de progressive’. Fokus vil være på mellemkrigstidens kunstnere/kunstnergrupperinger, hvoraf mange dyrkede monumental-/udsmykningskunsten.

Oliver Wiant Rømer Holme (Ph.D.-stipendiat, Københavns Universitet)

Social kunst i et interkulturelt perspektiv

Hvordan kan mellemkrigstidens sociale kunst sættes i forbindelse med parallelle strømninger i Europa og Nordamerika? Bogserien Social Kunst (1930-32) blev udgivet af den såkaldte Mondegruppe, der udsprang af forfatteren Henri Barbusses vision om at etablere et internationalt partiuafhængigt organ for intellektuelle i kampen mod fascisme og undertrykkelse. Udgivelsen Social Kunst udgør rammesætningen for min konceptualisering af periodens politisk engagerede kunst. Gennem fremhævelsen af den sociale kunsts kosmopolitiske aspekter og internationale forbindelser vil jeg med dette oplæg sætte strømningen ind i en bredere interkulturel kontekst, og undersøge potentialerne for en nuancering af modernismens kunsthistorie i Danmark.

Kerry Greaves (lektor, Københavns Universitet)

Women Artist Contributions to Linien and Helhesten, in 1930s and 1940s in Denmark

This talk will deal with the often unseen contributors to the avant-garde groups Linien and Helhesten: women. While recent popular exhibitions have started to rectify the relative invisibility (depending on the decade) of women involved with these groups, have the narratives and historiographies significantly changed? This is a work in progress but will ask certain questions about Sonja Ferlov-Mancoba, Else Alfelt, and Rita Kernn-Larsen in particular.

Karen Westphal Eriksen (projektforsker, Statens Museum for Kunst)

På kanten af Cobra: Kunstnerægteparret Sonja Ferlov Mancoba og Ernest Mancobas tilhørsforhold

Kunstnerægteparret Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984) og Ernest Mancoba (1904-2002) var knyttet til sammenslutningerne Høst og Cobra, men deres deltagelse var ikke uden forbehold fra begge sider. De var så at sige på kanten af Cobra. Ligeså var Sonja Ferlov Mancoba i sin ungdom en af kunstnerne omkring Linien, men ikke en central deltager. De to kunstnere deltog således ikke uden problemer i den danske kunstverden. De to kunstnere imellem udfoldede sig derimod en mere sømløs sammenslutning. I lighed med andre berømte kunstnerægtepar i det 20. århundrede, kan man anskue de to kunstnere både sammen og hver for sig, og herigennem øge forståelsen af deres kunst. Mit oplæg drejer sig om de to kunstneres officielle og uofficielle tilhørsforhold.

Jens Tang Kristensen (museumsinspektør ved Museum Sønderjylland)

Linien II (1947-52) som et åbnet gruppenetværk af relationer

Linien II er traditionelt blevet præsenteret som en fastdefinerbar kunstnergruppe for udviklingen af den konkrete og geometrisk rene kunst. Hermed er gruppen typisk blevet opfattet som den diametrale modsætning til Cobra, som typisk associeres som arnestedet for den spontan-abstrakte kunst. I oplægget vil jeg give et bud på hvordan denne dikotomi opstod, hvorfor den i en diskursanalytisk optik kan betragtes som reel, selvom begge grupperinger var langt mere dissimilerede end ofte antaget. De to gruppers fælles referencer til tidligere grupper som Linien (af 1934), Corner, Høst, Helhesten, Spiralen samt udgør hermed prismen, hvorigennem Linien II kan og skal forstås.

Hans-Henrik Brockdorff (Ph.d.)

Erindringer om Corners virke

Gennem en årrække tilknyttet Syddansk Universitet, Odense, samt Handelshøjskolen i København (CBS). Søn af maleren Victor Brockdorff. Har som oversætter og kulturformidler bidraget til kunstneriske kontakter inkl. udstillings­arrangementer i ind- og udland. Har holdt foredrag (Johannes Larsen Museet, Odsherreds Kunstmuseum, Sophienholm mm.) og har givet en nøjere karakteristik af sammenslutningen Corners virke i en fremstilling af kunsten med vinkling på det figurative.