Excentriske slægtsskaber
En mobilitetsbevidst gentænkning af danske kvindelige kunstnere ca. 1880-1910
Emilie Boe Bierlich forsvarer sin ph.d.-afhandling.
Afhandlingen tager afsæt i en undersøgelse af begrebet ex-centrisk erfaring som overordnet perspektiv for kvindelige kunstnere fra perioden omkring forrige århundredeskifte, forstået som en måde at kortlægge eller samle de dynamikker i kunstnernes erfaring, som ligger uden for centrum af vores konventionelle narrativer indlejret i de samfundsstrukturer, der traditionelt favoriserer en maskulin-normativ homogenitet. Således foretager afhandlingen en intervention i de faglige praksisser, vi som kunsthistorikere anvender ved studiet af historiske kvindelige kunstnere. Ved at tage begrebslige elementer fra kønsforskning, migrationsstudier og nyere tænkning omkring identitet med ind som fornyende elementer i analysen af periodens kunstnere er det ikke hensigten at afdække en kunstscene - i stedet introduceres en række teoretisk informerede analytiske perspektiver, som vi kan bruge til at udvikle og diskutere positive, visionære og varige genopdagelsesstrategier for de kvindelige kunstnere omkring århundredeskiftet.
Bedømmelsesudvalg
- Lektor Lilian Munk Rösing, forperson (Københavns Universitet)
- Professor Bente Larsen (Universitetet i Oslo)
- Museumsinspektør Henrik Holm (Statens Museum for Kunst)
Leder af forsvarshandlingen
- Lektor Maria Fabricius Hansen (Københavns Universitet)
Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Karen Blixens Vej 1.