Grus i maskineriet: abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Grus i maskineriet : abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig. / Eriksen, Karen Westphal.

København : Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2015. 447 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Eriksen, KW 2015, Grus i maskineriet: abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, København.

APA

Eriksen, K. W. (2015). Grus i maskineriet: abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Eriksen KW. Grus i maskineriet: abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig. København: Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2015. 447 s.

Author

Eriksen, Karen Westphal. / Grus i maskineriet : abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig. København : Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2015. 447 s.

Bibtex

@phdthesis{bc225495af8842dca5cadb41abe45639,
title = "Grus i maskineriet: abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig",
abstract = "Afhandlingen GRUS I MASKINERIET – abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig pr{\ae}senterer en revurdering af forholdet mellem abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig. Form{\aa}let med afhandlingen er en kritisk revurdering af historiografiske opdelinger i den kunsthistoriske forskning i dansk efterkrigstidskunst med henblik p{\aa} at etablere nye tematiske og metodologiske tilgange til forskningen i dansk kunst.Den f{\o}rste del af afhandlingen pr{\ae}senterer en historiografisk kritik af state-of-the-art med hensyn til forskning i dansk efterkrigstids kunst, og argumenterer for en tv{\ae}rfaglig tilgang, der blandt andet omfatter tidsskriftkultur og intellektuel historie og et tv{\ae}rmedialt genstandsfelt hvor tekstilv{\ae}rker, grafik og reproduktionshistorie anskues i sammenh{\ae}ng med maleri og skulptur. I afhandlingens anden del kortl{\ae}gges historisk reception og historiske modernismers relevans for et dansk kunst og kulturliv, s{\ae}rligt fremdrages den danske kunstkritiker Ole Sarvig og den engelske kunstkritiks indflydelse i skikkelse af Herbert Read. Afhandlingens tredje del er helliget analyser af kunstv{\ae}rker. De tre udtryksformer: spontan, konkret og figurativ kunst mens stilm{\ae}ssigt forskellige udtrykker en {\ae}stetisk og ideologisk forhandling af menneskets status som i en kulturel krisetid, hvor teknologisk udvikling og efterkrigstid er pr{\ae}get af b{\aa}de dystopi og rekonstruktion. V{\ae}rkerne s{\ae}tter mennesket i centrum, og tilg{\aa}r verden med udgangspunkt i menneskets s{\aa}rbare krop og fors{\o}ger derigennem at forlige humanistiske forestillinger {\ae}stetisk og ideologisk. Denne {\ae}stetiske forhandling transcenderer sp{\o}rgsm{\aa}let om stil.",
author = "Eriksen, {Karen Westphal}",
year = "2015",
month = feb,
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Grus i maskineriet

T2 - abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig

AU - Eriksen, Karen Westphal

PY - 2015/2

Y1 - 2015/2

N2 - Afhandlingen GRUS I MASKINERIET – abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig præsenterer en revurdering af forholdet mellem abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig. Formålet med afhandlingen er en kritisk revurdering af historiografiske opdelinger i den kunsthistoriske forskning i dansk efterkrigstidskunst med henblik på at etablere nye tematiske og metodologiske tilgange til forskningen i dansk kunst.Den første del af afhandlingen præsenterer en historiografisk kritik af state-of-the-art med hensyn til forskning i dansk efterkrigstids kunst, og argumenterer for en tværfaglig tilgang, der blandt andet omfatter tidsskriftkultur og intellektuel historie og et tværmedialt genstandsfelt hvor tekstilværker, grafik og reproduktionshistorie anskues i sammenhæng med maleri og skulptur. I afhandlingens anden del kortlægges historisk reception og historiske modernismers relevans for et dansk kunst og kulturliv, særligt fremdrages den danske kunstkritiker Ole Sarvig og den engelske kunstkritiks indflydelse i skikkelse af Herbert Read. Afhandlingens tredje del er helliget analyser af kunstværker. De tre udtryksformer: spontan, konkret og figurativ kunst mens stilmæssigt forskellige udtrykker en æstetisk og ideologisk forhandling af menneskets status som i en kulturel krisetid, hvor teknologisk udvikling og efterkrigstid er præget af både dystopi og rekonstruktion. Værkerne sætter mennesket i centrum, og tilgår verden med udgangspunkt i menneskets sårbare krop og forsøger derigennem at forlige humanistiske forestillinger æstetisk og ideologisk. Denne æstetiske forhandling transcenderer spørgsmålet om stil.

AB - Afhandlingen GRUS I MASKINERIET – abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig præsenterer en revurdering af forholdet mellem abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig. Formålet med afhandlingen er en kritisk revurdering af historiografiske opdelinger i den kunsthistoriske forskning i dansk efterkrigstidskunst med henblik på at etablere nye tematiske og metodologiske tilgange til forskningen i dansk kunst.Den første del af afhandlingen præsenterer en historiografisk kritik af state-of-the-art med hensyn til forskning i dansk efterkrigstids kunst, og argumenterer for en tværfaglig tilgang, der blandt andet omfatter tidsskriftkultur og intellektuel historie og et tværmedialt genstandsfelt hvor tekstilværker, grafik og reproduktionshistorie anskues i sammenhæng med maleri og skulptur. I afhandlingens anden del kortlægges historisk reception og historiske modernismers relevans for et dansk kunst og kulturliv, særligt fremdrages den danske kunstkritiker Ole Sarvig og den engelske kunstkritiks indflydelse i skikkelse af Herbert Read. Afhandlingens tredje del er helliget analyser af kunstværker. De tre udtryksformer: spontan, konkret og figurativ kunst mens stilmæssigt forskellige udtrykker en æstetisk og ideologisk forhandling af menneskets status som i en kulturel krisetid, hvor teknologisk udvikling og efterkrigstid er præget af både dystopi og rekonstruktion. Værkerne sætter mennesket i centrum, og tilgår verden med udgangspunkt i menneskets sårbare krop og forsøger derigennem at forlige humanistiske forestillinger æstetisk og ideologisk. Denne æstetiske forhandling transcenderer spørgsmålet om stil.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Grus i maskineriet

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

CY - København

ER -

ID: 132640538