East African Taarab as a contemporary mediator of the diversity and vitality of a musical tradition within Islamic Culture

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Standard

East African Taarab as a contemporary mediator of the diversity and vitality of a musical tradition within Islamic Culture. / Kirkegaard, Annemette.

Conference on Music in the World of Islam: Music Across Borders. red. / Pierre Bois. 1. udg. Paris : Maison de la Culture du Monde, 2007. s. 1-9.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Harvard

Kirkegaard, A 2007, East African Taarab as a contemporary mediator of the diversity and vitality of a musical tradition within Islamic Culture. i P Bois (red.), Conference on Music in the World of Islam: Music Across Borders. 1 udg, Maison de la Culture du Monde, Paris, s. 1-9. <http://www.http://www.mcm.asso.fr/site02/music-w-islam/intervenantsfr.htm>

APA

Kirkegaard, A. (2007). East African Taarab as a contemporary mediator of the diversity and vitality of a musical tradition within Islamic Culture. I P. Bois (red.), Conference on Music in the World of Islam: Music Across Borders (1 udg., s. 1-9). Maison de la Culture du Monde. http://www.http://www.mcm.asso.fr/site02/music-w-islam/intervenantsfr.htm

Vancouver

Kirkegaard A. East African Taarab as a contemporary mediator of the diversity and vitality of a musical tradition within Islamic Culture. I Bois P, red., Conference on Music in the World of Islam: Music Across Borders. 1 udg. Paris: Maison de la Culture du Monde. 2007. s. 1-9

Author

Kirkegaard, Annemette. / East African Taarab as a contemporary mediator of the diversity and vitality of a musical tradition within Islamic Culture. Conference on Music in the World of Islam: Music Across Borders. red. / Pierre Bois. 1. udg. Paris : Maison de la Culture du Monde, 2007. s. 1-9

Bibtex

@inbook{aa349210161111ddbee902004c4f4f50,
title = "East African Taarab as a contemporary mediator of the diversity and vitality of a musical tradition within Islamic Culture",
abstract = "Artiklen diskuterer hvordan musikkulturen, taarab, i Zanzibar gennem en snart ethundrede {\aa}r lang periode har v{\ae}ret i en fortsat forhandling mellem et religi{\o}st og et sekul{\ae}rt meningsindhold. Gennem tiden efter {\o}statens selvst{\ae}ndighed i 1963 og frem til begyndelsen af det 21. {\aa}rhundrede har disse brydninger tillige f{\o}rst fortiget, senere klart markeret de racem{\ae}ssige forskelle mellem indbyggere af henholdvis swahili, arabisk eller s{\aa}kaldt 'afrikansk' afstamning og det er artiklens argument at musikkulturener en vigtig agent i identitesforhandling.",
keywords = "Faculty of Humanities, musiketnologi, East Africa, Taarab, Islamic culture, ethnomusicology",
author = "Annemette Kirkegaard",
note = "Ikke peer reviewed",
year = "2007",
language = "English",
pages = "1--9",
editor = "Pierre Bois",
booktitle = "Conference on Music in the World of Islam",
publisher = "Maison de la Culture du Monde",
edition = "1",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - East African Taarab as a contemporary mediator of the diversity and vitality of a musical tradition within Islamic Culture

AU - Kirkegaard, Annemette

N1 - Ikke peer reviewed

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Artiklen diskuterer hvordan musikkulturen, taarab, i Zanzibar gennem en snart ethundrede år lang periode har været i en fortsat forhandling mellem et religiøst og et sekulært meningsindhold. Gennem tiden efter østatens selvstændighed i 1963 og frem til begyndelsen af det 21. århundrede har disse brydninger tillige først fortiget, senere klart markeret de racemæssige forskelle mellem indbyggere af henholdvis swahili, arabisk eller såkaldt 'afrikansk' afstamning og det er artiklens argument at musikkulturener en vigtig agent i identitesforhandling.

AB - Artiklen diskuterer hvordan musikkulturen, taarab, i Zanzibar gennem en snart ethundrede år lang periode har været i en fortsat forhandling mellem et religiøst og et sekulært meningsindhold. Gennem tiden efter østatens selvstændighed i 1963 og frem til begyndelsen af det 21. århundrede har disse brydninger tillige først fortiget, senere klart markeret de racemæssige forskelle mellem indbyggere af henholdvis swahili, arabisk eller såkaldt 'afrikansk' afstamning og det er artiklens argument at musikkulturener en vigtig agent i identitesforhandling.

KW - Faculty of Humanities

KW - musiketnologi

KW - East Africa

KW - Taarab

KW - Islamic culture

KW - ethnomusicology

M3 - Book chapter

SP - 1

EP - 9

BT - Conference on Music in the World of Islam

A2 - Bois, Pierre

PB - Maison de la Culture du Monde

CY - Paris

ER -

ID: 3888494