At samle på de Andre: Visuel kolonialisme og vareracisme i Danmark

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

Standard

At samle på de Andre : Visuel kolonialisme og vareracisme i Danmark. / Danbolt, Mathias.

I: Dansk Noter, Nr. 1, 2017, s. 26-29.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

Harvard

Danbolt, M 2017, 'At samle på de Andre: Visuel kolonialisme og vareracisme i Danmark', Dansk Noter, nr. 1, s. 26-29. <https://issuu.com/dansklf/docs/dn1_2017_epages_web/26>

APA

Danbolt, M. (2017). At samle på de Andre: Visuel kolonialisme og vareracisme i Danmark. Dansk Noter, (1), 26-29. https://issuu.com/dansklf/docs/dn1_2017_epages_web/26

Vancouver

Danbolt M. At samle på de Andre: Visuel kolonialisme og vareracisme i Danmark. Dansk Noter. 2017;(1):26-29.

Author

Danbolt, Mathias. / At samle på de Andre : Visuel kolonialisme og vareracisme i Danmark. I: Dansk Noter. 2017 ; Nr. 1. s. 26-29.

Bibtex

@article{9218241ba5f7442e85be95ae4ded78c7,
title = "At samle p{\aa} de Andre: Visuel kolonialisme og vareracisme i Danmark",
abstract = "I de seneste par {\aa}r har der v{\ae}ret heftige diskussioner i danske medier om brugen af raciale stereotyper p{\aa} indpakningen af s{\aa}kaldte kolonialvarer i supermarkederne. Kritikken af billedernes racistiske effekter er ofte blevet afvist med p{\aa}standen om, at det er absurd at tale om racisme i m{\o}det med noget s{\aa} hverdagsagtigt som emballagen p{\aa} kaffe, kakao eller chokolade. Men kikker man den danske m{\ae}rkevarehistorie i kortene, st{\aa}r det klart at reklamebilleders p{\aa}virkningskraft ikke er til at sp{\o}ge med. M{\ae}rkevareindustrien har v{\ae}ret central i udbredelsen og normaliseringen af racistiske forst{\aa}elser af forskellighed - en visuel kolonialisme som vi fortsat ser spor af i dag. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, racisme, vareracisme, kolonialvarer, dansk kolonihistorie, colonialism, irma, cirkel kaffe, racism, commodity racism, collecting cards, reklamesamlem{\ae}rke, m{\ae}rkevarehistorie, reklame, reklamehistorie, dansk vestindien, st croix, visuel kolonialisme, visual colonialism",
author = "Mathias Danbolt",
year = "2017",
language = "Dansk",
pages = "26--29",
journal = "Dansk Noter",
issn = "0107-1424",
publisher = "Dansklaererforeningen. Det/Almene Gymnasium og H F",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - At samle på de Andre

T2 - Visuel kolonialisme og vareracisme i Danmark

AU - Danbolt, Mathias

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - I de seneste par år har der været heftige diskussioner i danske medier om brugen af raciale stereotyper på indpakningen af såkaldte kolonialvarer i supermarkederne. Kritikken af billedernes racistiske effekter er ofte blevet afvist med påstanden om, at det er absurd at tale om racisme i mødet med noget så hverdagsagtigt som emballagen på kaffe, kakao eller chokolade. Men kikker man den danske mærkevarehistorie i kortene, står det klart at reklamebilleders påvirkningskraft ikke er til at spøge med. Mærkevareindustrien har været central i udbredelsen og normaliseringen af racistiske forståelser af forskellighed - en visuel kolonialisme som vi fortsat ser spor af i dag.

AB - I de seneste par år har der været heftige diskussioner i danske medier om brugen af raciale stereotyper på indpakningen af såkaldte kolonialvarer i supermarkederne. Kritikken af billedernes racistiske effekter er ofte blevet afvist med påstanden om, at det er absurd at tale om racisme i mødet med noget så hverdagsagtigt som emballagen på kaffe, kakao eller chokolade. Men kikker man den danske mærkevarehistorie i kortene, står det klart at reklamebilleders påvirkningskraft ikke er til at spøge med. Mærkevareindustrien har været central i udbredelsen og normaliseringen af racistiske forståelser af forskellighed - en visuel kolonialisme som vi fortsat ser spor af i dag.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - racisme

KW - vareracisme

KW - kolonialvarer

KW - dansk kolonihistorie

KW - colonialism

KW - irma

KW - cirkel kaffe

KW - racism

KW - commodity racism

KW - collecting cards

KW - reklamesamlemærke

KW - mærkevarehistorie

KW - reklame

KW - reklamehistorie

KW - dansk vestindien

KW - st croix

KW - visuel kolonialisme

KW - visual colonialism

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 26

EP - 29

JO - Dansk Noter

JF - Dansk Noter

SN - 0107-1424

IS - 1

ER -

ID: 173155792