Beth Juncker

Beth Juncker

Emerita

Medlem af:

    Undervisnings- og vejledningsområder

    • Kulturteori
    • Kulturpolitik
    • Kulturformidling
    • Børne- og ungdomskulturer
    • Digital Youth
    • Æstetik

    Primære forskningsområder

    • Kulturteori
    • Kulturpolitik
    • Kulturformidling
    • Æstetik i kunst og i hverdag

     

    Det æstetiskes betydning i:

    • børns og unges mediekultur
    • børnekultur
    • børns kulturinstitutioner
    • kulturformidling til børn og unge
    • kulturpolitik til børn og unge

    Forskningsprojekter

    1995 - 2006: Børnekulturel æstetik?
    Publikationerne Når barndom bliver kultur (Forum,1998) og Ordet og stenen. Linjer i Bent Hallers forfatterskab (Høst & Søn, 2001) dokumenterer projektets udvikling. Det blev afsluttet med disputatsen Om processen. Det æstetiskes betydning i børns kultur. (Tiderne skifter, 2006), der giver retningslinjer for et nyt æstetisk funderet børnekulturbegreb.
     
    2004 - 2013: Børn & kultur i det 21. århundrede - hvad ved vi?
    Et nordisk forskningsformidlingsprojekt, der via 3 selvstændige, men sammenhængende nordiske konferencer har samlet forskere på tværs af fag og forskningstilgange og bedt dem om at dele viden. Projektet har på www.bin-norden.net publiceret 3 store konferencerapporter:
    - Børn & kultur - i teori og metode?
    - Børn & kultur - i samfund?
    - Børn & kultur - det æstetiskes betydning?
    Projektet blev afsluttet i 2013 med udgivelsen af værket Børn & Kultur i Norden. Nordiske forskningsperspektiver i dialog. Værket kan downloades på BIN-Norden hjemmeside.
     
    2010 - 2017: Ekspressiv Kulturformidling i teori og praksis?
    Projektet udvikles i samarbejde med lektor, ph.d. Gitte Balling.
    Det er intentionen at udvikle et nyt grundlag for kulturformidling, der kan bidrage med nye bud på lærings- og dannelsesbegreber. Projektet har foreløbig udgivet en antologi og en række artikler. En monografi om nyt teoretisk kulturformidlingsgrundlag er under udarbejdelse, ligesom en artikel om 'Ekspressiv dannelse - et kulturelt dannelsesbegreb' udkommer i 2021.
     
    2014 -: Digital Youth - a multidisciplinary Research Network.
    Netværket blev stiftet på iConference 2014 i Berlin og er nu under opbygning og udvikling. Projektet har sin egen facebook gruppe.
     
    2018 - 2021: Børnekultur i Danmark 1945- 2020. Det første bud på en dansk børnekulturhistorie nogensinde. Den bestemmer feltet og beskriver udviklingen i barndom, børns legekultur og voksne syn på børn. Den indkredser samfunds- og kulturpolitikken for børn i perioden. Den har afsnit om  udviklingen i litteratur, teater, film, dans, musik og billedkunst for børn side om side med afsnit om udviklingen i kulturformidlingen til og med børn - på biblioteker og museer, i arkitektur og design.
    Bogen udkommer på Gads forlag i januar 2021.

    Aktuel forskning

    Født 8.11. 1947

    Uddannelse

    • 1967: Nysproglig student fra Stenhus, Holbæk
    • 1967-68: Studier i fransk historie og litteratur, Sorbonne, Paris
    • 1974: Hovedfagseksamen i Dansk, Københavns Universitet
    • 1978: Magisterkonferens i Nordisk Litteratur, Københavns Universitet
    • 2006: Doktor i Biblioteks- og Informationsvidenskab. (Dr. scient. bibl.)

    Ansættelser

    • 1972-76: Undervisningsassistent, senere ekstern lektor ved Institut for nordisk Filologi, Københavns Universitet
    • 1976-82: Adjunkt, senere lektor ved Institut for sprog, kommunikation og kulturhistorie, Aalborg Universitet.
    • 1980-96: Tilknyttet Projekt Nordisk Kvindelitteraturhistorie som forsker, redaktør og skribent.
    • 1982 - 96: Fast freelance anmelder og columnist ved dagbladet Politiken med børne- og ungdomskultur som område
    • 1984-88: Medredaktør af tidsskriftet BIXEN
    • 1988-92: Redaktør af Danmarks Skolebiblioteksforenings tidsskrift Børn & Bøger
    • 1995 - 2004 : Lektor i børne- og ungdomskultur på Danmarks Biblioteksskole
    • Sept. 2001- sept. 2002: Seniorstipendiat på Danmarks humanistiske Forskningscenter
    • April 2004 - april 2009: Forskningsrådsprofessor i æstetiske fag med særligt henblik på børnekultur
    • 2009 - 2015 : Professor på Det informationsvidenskabelige Akademi, København
    • 2015 - 2017: Professor på Institut for Informationsstudier, Københavns Universitet
    • 2008 - 2010: Professor II, Dokumentasjonsvitenskap, Tromsø Universitet
    • 2018 -         :professor Emerita, Institut for Kommunikation, Københavns universitet

    Tillidshverv

    • 1989-92: Formand for Selskabet for Børnelitteratur
    • 1990-96: Medlem af Kulturministeriets arbejdsgruppe om børn og kultur, Kulturens Børn
    • 1994 - 2008 : Medlem af censorformandskab og det landsdækkende censorkorps for faget dansk ved universiteterne
    • 1996- 2003: Medlem af det udvalg, der skal fordele midlerne bag forskningsprogrammet: Børns vilkår og velfærd
    • 1996-2001 : Medlem af Medierådet for børn og unge, forskningsrepræsentant
    • 2003 - 2013 : Formand for børnekulturforskere i Norden, BIN-Norden
     
    • 2004 - 2013: Leder af projektet Børn & kultur i det 21. århundrede - hvad ved vi?
    • 1995 - nu: Formand for bedømmelsesudvalg - doktorbedømmelser, ph.d.-bedømmelser, lektorbedømmelser, adjunktbedømmelser i Danmark og udlandet.
    • Konsulent for Egmont Fonden. Sparringspartner for og bidrag til evaluering af børnekulturprojekterne Forvandlingskuglehulerne og Egmont Passet.
    • Konsulent for Børnekulturens Netværk. Planlægning af projekter, udvikling og afvikling af konferencer.
    • Konsulent for den danske ambassade i Berlin. Børnekulturudstilling.
    • Konsulent  for Norsk Kulturråd, Kunstløftet.
    • Konsulent for Norges Forskningsråd.
    • Konsulent for Fremtidens Dagtilbud
    • 2014: medstifter af forskningsnetværket Digital Youth
    • 2015: Konsulent for Rambøll A/S
    • 2015: Konsulent for NOKUT. Norges Organ for Kvalitet i Uddannelse

    Udvalgte publikationer

    1. Udgivet

      Børn & Kultur i Norden. Nordiske forskningsperspektiver i dialog

      Juncker, Beth, 13 mar. 2013, København. 196 s.

      Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportfagfællebedømt

    ID: 44954162