Ansatte – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Ansatte

Marie Arleth Skov

Marie Arleth Skov

Ph.d. stipendiat

Jeg er en dansk kunsthistoriker, kurator og kunstformidler, der har været bosat i Berlin siden 1999. Jeg har læst kunsthistorie, filosofi og kommunikationsvidenskab på Freie Universität Berlin. Siden jeg blev færdig som magister i 2009 har jeg arbejdet projekt relateret med udstillingskommunikation, bl.a. for Martin-Gropius-Bau og Kunstraum Kreuzberg i Berlin, Solomon R. Guggenheim Museum i New York og Overgaden i København. Fra december 2012 til september 2013 ledte jeg projektrummet REH Kunst i Berlin sammen med Valeska Hageney, bl.a. kuraterede vi sammen gruppeudstillingen “RE-MADE//RE-USED” samt “I kill you before I leave” med værker af Claus Larsen. I 2013 modtog jeg et PhD stipendie i kunsthistorie fra Novo Nordisk Fonden for mit projekt ”CHILDREN RUN RIOT. An analysis of the protagonists, work and impact of punk artist groups in Europe, using the examples of COUM Transmissions, Die Tödliche Doris, Zebrapanden and Værkstedet Værst”. Mit PhD studie er organiseret bi-nationalt som en såkaldt co-tutelle de thèse (dobbeltgrad) mellem Københavns Universitet og Universität Leipzig.

Aktuel forskning

I mit PhD forskningsprojekt undersøger jeg forbindelsen mellem punk bevægelsen og kunstnergrupper i Europa i tiden omkring 1980. Jeg arbejder ud fra en tese om at punkens udtryk var ligeså visuel som musisk, og at nogle af tidens mest progressive kunstner grupper var tilknyttet punk bevægelsen. Intermedialitet og nedbrydningen af barrierer mellem musik, poesi og billedkunst er fremtrædende kendetegn ved punk kulturen. Min anden tese er, at disse kunstnergrupper placerer sig selv i en bestemt kunstnerisk avantgarde tradition, der peger tilbage til dada og fluxus. Det vil derfor være givende at se på deres arbejde i denne sammenhæng, og bruge kunsthistoriske metoder som at beskrive, analysere og placere værkerne ikonografisk.  Hertil hører også at organisationen i mere eller mindre løst knyttede grupper – hvoraf enkelte samtidig optrådte som bands – er typisk for kunstnere relateret til punk scenen. For det tredje er undersøgelsen internationalt positioneret, men tager samtidig højde for hver enkelt gruppes baggrund. Den specifikke sociale og (sub-)kulturelle situation i hver by inddrages. PhD projektet fokuserer på de fire kunstnergrupper COUM Transmissions fra London, Die Tödliche Doris fra Vestberlin, Zebrapanden fra Amsterdam og Værkstedet Værst fra København, som på tværs af landegrænser deler et fælles visuelt udtryk, en fælles motivation og en gengang i temaer.

Interesseområder

kunsthistorie, modernisme, nutidig kunst, avantgarde, intermedialitet, transnational historieskrivning, crossover, dada, surrealisme, kunst og beat generationen, Situationistisk Internationale, Wiener Aktionisme, fluxus bevægelsen, happenings, performance kunst, punk, subkultur, modkultur, kropskunst, queer kunst, mail art, zines, iscenesat fotografi, visuel kultur

ID: 49763454