Ansatte ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Ansatte

Anne Ring Petersen

Anne Ring Petersen

Lektor

Primære forskningsområder


Billedkunsten fra 1850 til i dag, især samtidskunsten; forbindelserne mellem globalisering, migration og kultur og deres transformerende indvirkning på kunsten

Interesseområder

  • Samtidskunst, især installationskunst og 'global art'
  • Relationerne mellem globalisering, migration og kultur
  • Tværkulturelle og tværæstetiske perspektiver på kunst og kultur
  • Humanistiske bystudier, særligt forholdet mellem kunst og storby
  • Kunst i offentlige rum
  • Kulturteori

Undervisnings- og vejledningsområder

Overordnede vejledningsområder: Kulturteori, kulturanalyse, kunstteori, billedkunst, visuel kultur, performanceteater, globalisering og migration i forhold til kunst og kultur, tværkulturelle emner

Særligt kenskab til: Billedkunsten fra 1850 til i dag i dens kulturhistoriske sammenhæng og på tværs af landegrænser samt billedkunstens forbindelser til andre kunstarter og kulturformer. Har særligt interesseret mig for kunsten efter 1960, krydsfeltet mellem billedkunst og bystudier, herunder kunstens rolle i det offentlige rum (emnet for min bog Storbyens billeder. Fra industrialisme til informationsalder, 2002) og for installationskunst, herunder forbindelserne mellem installation og performance, og mellem installation og digitale medier (emnet for min disputats Installationskunsten mellem billede og scene, 2009). Jeg har desuden beskæftiget mig bredt med dansk samtidskunst og med maleri (emnet for antologien Contemporary Painting in Context, 2010+2013). I de senere år har jeg især arbejdet med samtidskunst, migration og globalisering, dvs. spørgsmål om transnationale og transkulturelle relationer og tilhørsforhold, kulturel oversættelse, hybridisering, (trans)kulturel erindring og strukturel diskrimination.

Aktuel forskning

Mit hovedområde er billedkunsten efter 1960 studeret i dens kulturhistoriske sammenhænge og på tværs af landegrænser samt billedkunstens forbindelser til andre kunstarter og kulturformer. Jeg har især interesseret mig for installationskunst, herunder forbindelsen mellem installationskunst og performanceteater og mellem installationskunst og digitale medier (emnet for min disputats) samt maleriets intermediale udvidelse til 'maleri i et udvidet felt'. I de senere år har jeg beskæftiget mig med kulturvidenskabelige migrationsstudier. Jeg interesserer mig for sammenhængen mellem samfund, migration og kunst – for  migrationens betydning for kunstens udfoldelsesbetingelser såvel som for dens tilstedeværelse som et ofte politiseret emne i kunsten. Feltet involverer et fokus på transnationale og transkulturelle relationer samt spørgsmål om globalisering, postkolonialitet, strukturel diskrimination, hybriditet, kulturel oversættelse, erindring, identitet og sidst, men ikke mindst, forholdet mellem 'migration' og 'æstetik'.

Fra 2016-2018 deltager jeg i det FKK-støttede kollektive forskningsprojekt ”Art, Culture and Politics in the ’Postmigrant Condition’”. Med udgangspunkt i det tyske begreb postmigration søger jeg her at udvikle en ny forståelse af nogle af de forandringer, som befolkningsbevægelser efter 2. Verdenskrig har afstedkommet i de europæiske samfund, herunder det danske. Jeg ser på forandringerne gennem samtidskunstens prisme, dvs. jeg undersøger hvordan nutidige kunstnere genforhandler den kollektive erindring og nationale selvforståelse for at bane vej for større rummelighed, mangfoldighed og anerkendelse af immigranter og deres efterkommere. For projektets hjemmeside, se: http://www.sdu.dk/en/om_sdu/institutter_centre/ikv/forskning/forskningsprojekter/postmigration

Fra 2010 til 2014 var jeg koordinator af det tværfaglige og tværuniversitære forskernetværk Network for Migration and Culture (tidligere Netværk for kulturvidenskabelige migrationsstudier) og bevillingshaver for netværkets bevilling fra Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation 2011-2014. Siden har jeg været medlem af netværkets styregruppe. For mere information, se netværkets hjemmeside: www.migrationandculture.ku.dk.

Jeg har således solid erfaring med forskningssamarbejde og netværksledelse samt med at skaffe eksterne forskningsmidler og samarbejde om forskningsansøgninger på både et nationalt og internationalt plan.

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    The Culture of Migration: Politics, Aesthetics and Histories

    Moslund, S. P. (red.), Petersen, A. R. (red.) & Schramm, M. (red.) 2015 London og New York: I.B. Tauris. 346 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtAntologi

  2. Udgivet

    Mining the Museum in an Age of Migration

    Petersen, A. R. 2014 The Postcolonial Museum: The Arts of Memory and the Pressures of History. Chambers, I., De Angelis, A., Ianniciello, C., Orabona, M. & Quadraro, M. (red.). 1 udg. Farnham: Ashgate, Kap. 9, s. 125-136 12 s. 9

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  3. Udgivet

    The locations of memory: Migration and transnational cultural memory as challenges for art history

    Petersen, A. R. 2013 I : Crossings. 4, 2, s. 121-137 17 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  4. Udgivet

    Identity Politics, Institutional Multiculturalism, and the Global Artworld

    Petersen, A. R. mar. 2012 I : Third Text. 26, 2, s. 195-204 10 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  5. Udgivet

    Installation Art: Between Image and Stage

    Petersen, A. R. 2015 Copenhagen: Museum Tusculanum. 507 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBog

  6. Udgivet

    Installationskunsten mellem billede og scene

    Petersen, A. R. 2009 København: Museum Tusculanum. 518 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBog

  7. Udgivet

    Contemporary Painting in Context

    Petersen, A. R. (red.), Bogh, M. (red.), Dam Christensen, H. (red.) & Larsen, P. N. (red.) 2010 Copenhagen: Museum Tusculanum. 220 s. (The Novo Nordisk Art History Project).

    Publikation: ForskningAntologi

  8. Udgivet

    Navigation, immersion og interaktion i videoinstallationen

    Petersen, A. R. 2008 Kroppen: hinsides posthumaniteten. Ekman, U. & Fetveil, A. (red.). 1 udg. http://www.turbulens.net: Turbulens.net, s. elektronisk publikation (anslået 43-61) 19 s.

    Publikation: ForskningBidrag til bog/antologi

  9. Udgivet

    Realism, theatricality, ritual: Aspects of the aesthetics of the installation

    Petersen, A. R. 2008 Reality Check. Bjerkof, S. (red.). København: Statens Museum for Kunst, s. 44-61 17 s.

    Publikation: ForskningBidrag til bog/antologi

  10. Udgivet

    Between image and stage: The theatricality and performativity of installation art

    Petersen, A. R. 2005 Performative Realism: Interdisciplinary Studies in Art and Media. Gade, R. & Jerslev, A. (red.). København: Museum Tusculanum, s. 209-34

    Publikation: ForskningBidrag til bog/antologi

  11. Udgivet

    The Artist as Migrant Worker? Framing Art in an Age of Intensified Globalisation and Migration

    Petersen, A. R. 2013 I : Arken Bulletin. 6, s. 42-49 8 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  12. Udgivet

    Film som kunst: Yinka Shonibare and Black British film

    Petersen, A. R. 2013 I : Passepartout. 18, 34, s. 66-86 21 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  13. Udgivet

    Kulturel erindring i migrationens splintrede spejl

    Petersen, A. R. 2012 I : Passepartout. Skrifter for kunsthistorie. 18. årgang, 33, s. 16-30 15 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  14. Udgivet

    Storbyens billeder: fra industrialisme til informationsalder

    Petersen, A. R. 2002 København: Museum Tusculanum. 363 s.

    Publikation: ForskningPh.d.-afhandling

ID: 5153