Ansatte ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Ansatte

Gry Worre Hallberg

Gry Worre Hallberg

Ph.d.-studerende

Jeg arbejder i et bredt krydsfelt mellem performancekunst, kuratering, aktivisme og forskning. Jeg skriver pt. en praksisbaseret PhD med udgangspunkt i to projekter, som jeg er medskaber og kunstnerisk leder af – Hhv. Dome of Visions (2012 - ) og Sisters Academy (2012 - ). Jeg undersøger til stadighed nye måder at integrere og udfolde den æstetiske dimension både på og udenfor kunstinstitutionen og ’scenerummet’. Jeg arbejder pt. ud fra visionen Sensuous Society - Et radikalt fremtidsbillede hvor den sanselige og poetiske dimension er i centrum. Denne udfolder og afprøver jeg til stadighed gennem 1:1 performance-eksperimenter - Se også mine TEDxtalks Sensuous Society (2013 ved TEDxCPH) og Sensuous Learning (2015 ved TEDxUppsalaUniversity). I min PhD er udgangspunktet også hvordan vi kan bevæge os mod en mere udfoldet sanselighed. Jeg er endvidere en del af det internationale byudviklingsnetværk og arbejdsfællesskab Theatrum Mundi initieret af prof. Richard Sennett og prof. Saskia Sassen, og kuraterer desuden performancekunstprogrammet på Roskilde festivalen (2013 - ), og har siden 2011 været tilknyttet som ekstern lektor på Performance Design, Roskilde Universitet.

Særlige interesseområder
I min PhD er jeg, som beskrevet, optaget af hvordan vi kan stimulerer en mere udfoldet sanselighed, gennem en art ’sanselig transformation’. Dette udgangspunkt har rødder i den kritiske teoris og den filosofiske æstetiks civilisationskritik, men metodisk jeg er optaget af transformation gennem intervention, inspiration og dialog. Endvidere er jeg pt. særligt interesseret i det jeg har udfoldet, som forholdet mellem ’The critical gaze and the devoted body’ – eller forholdet mellem det kritiske blik og den hengivne krop. Det handler bl.a. om hengivelsens potentiale, og om det mod hengivelsen kræver, og den sårbarhed den kan medfølge, og om kritikkens, til tider blindhed, overfor denne sårbarhed. Samtidig er jeg interesseret i det potentielt meget frugtbare samspil mellem de to positioner, og i de krydsflader hvor den ene position styrker den anden. Dette kobler jeg til samspillet mellem det immersive og det interventionerende i de performanceprojekter jeg arbejder med, hvor jeg også forsøger at stimulere dette forhold.  

ID: 33838919