At samle på de Andre: Visuel kolonialisme og vareracisme i Danmark

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

I de seneste par år har der været heftige diskussioner i danske medier om brugen af raciale stereotyper på indpakningen af såkaldte kolonialvarer i supermarkederne. Kritikken af billedernes racistiske effekter er ofte blevet afvist med påstanden om, at det er absurd at tale om racisme i mødet med noget så hverdagsagtigt som emballagen på kaffe, kakao eller chokolade. Men kikker man den danske mærkevarehistorie i kortene, står det klart at reklamebilleders påvirkningskraft ikke er til at spøge med. Mærkevareindustrien har været central i udbredelsen og normaliseringen af racistiske forståelser af forskellighed - en visuel kolonialisme som vi fortsat ser spor af i dag.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Noter
Udgave nummer1
Sider (fra-til)26-29
Antal sider4
ISSN0107-1424
StatusUdgivet - 2017

    Forskningsområder

  • Det Humanistiske Fakultet - racisme, vareracisme, kolonialvarer, dansk kolonihistorie, colonialism, irma, cirkel kaffe, racism, commodity racism, collecting cards, reklamesamlemærke, mærkevarehistorie, reklame, reklamehistorie, dansk vestindien, st croix, visuel kolonialisme, visual colonialism

ID: 173155792