Nordisk identitet: DR Apropo

Presse/medie

31/10/2011
Apropos...nordisk
Apropos: 31. oktober 2011 kl. 15:30 på P1
Hør Apropos - sammendrag (25:19)
"Minnesota Vikings" er navnet på et amerikansk fodboldhold i Minneapolis. Og det er også et ud af mange beviser på, at myten om Vikingetiden lever i bedste velgående.

Myten om vikingerne
Historierne om de seje kæmper fra det kolde nord tager med os, når vi rejser ud - og dem møder fremmede os med. Er man fra norden, så er man viking! Også selvom vi er forskellige mennesker i forskellige lande.

Myten om vikingerne er blevet en del af vores fælles, nordiske identitet.

Men vores fælles, nordiske historie går endnu længere tilbage end Vikingetiden - det viser arkæologien. Derfor graver vi os ned i den nordiske historie med hjælp fra arkæologen Jeanette Varberg.
Den særlige nordiske identitet
Mange af os forbinder Norden med den skandinaviske velfærdsmodel, ligestilling, velfungerende demokratier, rigdom, ytringsfrihed, miljøbevidsthed, kvalitet. Og det er da også en del af det nordiske.

Men hvor de fleste tænker ’Norden’ som værende Danmark, Sverige og Norge, ser Apropos nærmere på Norden som helhed. For Norden består af ni lande og områder, som spreder sig over et kolossalt geografisk område.

De såkaldt ”nordiske værdier” står ikke lige stærkt i Norden, og i en globaliseret verden kan det være svært at finde den særlige nordiske identitet.

Spørgsmålet og om man overhovedet kan tale om en fælles, nordisk identitet vil tirsdagens gæst, kultursociolog Peter Duelund, give et bud på.
Miljøbevidst og demokratisk - det nordiske brand
I Norden er vi kendt for at skabe stilrene, miljørigtige og sågar demokratiske produkter. Vi brander som nordiske, fordi vi ude i verden bliver forbundet med kvalitet og miljøbevidsthed.
Men brands er dobbeltsidige.

Det er et slags slutprodukt af virksomhedens bestræbelser på at udtrykke bestemte kvaliteter og værdier, og forbrugernes indtryk og forståelse af de mange værdier der udtrykkes.

Brandet er den "merværdi" der knyttes til bestemte produkter, som altså er et resultat af dels virksomhedens udtrykte selvbillede - og dels forbrugernes opfattelse af det billede.
Værdier og karaktertræk, som skal gælde for hele befolkninger - det er noget der som regel har tilhørt den nationalistiske tankegang. Men i virksomhedernes forsøg på at sælge produkter på mere end den blotte praktiske værdi, er branding blevet en udbredt strategi til at skabe smukke billeder. Ikke kun af produkterne, men også af de virksomheder, der står bag produkterne. Corporate Branding hedder det.
På samme måde kan det nordiske brand ses som et forsøg på at forskønne og tilføre merværdi ikke blot til de produkter, der produceres her i norden, men også til selve organisationen bagved: Norden som et samlet folkefærd og fællesskab, der rummer bestemte værdier og karaktertræk.
Nordisk samarbejde er en nødvendighed
I Norden har det politiske samarbejde lange og stolte traditioner. Udvekslingen af ideer og erfaringer har gennem årtier befæstet og raffineret de nordiske samfundsmodeller.

I en globaliseret verden, hvor vi danner alliancer med lande i hele verden, kan det være svært at gennemskue, hvad vi skal bruge et nordisk samarbejde til. Et samarbejde, som flere mistænker for at være reduceret til en kulturel klub, hvor skulderklap og prisoverrækkelser er det, der er tilbage at samles om.

Men ekspert i nordisk, politisk historie, Lars Hovbakke Sørensen, forudser, at nordisk samarbejde netop kan få større betydning for Norden i en globaliseret verden.

-I en globaliseret verden, og med den krise Europa gennemlever i øjeblikket, bliver det mere nødvendigt med regionalt samarbejde, fortæller han.

Referencer

    Forskningsområder

  • Nordisk identitet. Kulturpolitisk. Nordisk kultursamarbejde.

ID: 175325009