Forskning inden for visuel kultur – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Forskning > Forskning på fagene > Visuel kultur

Forskning inden for visuel kultur

Visuel kulturs forskningsprofil er kendetegnet ved en bred interesse for kulturens visualitets- og billedformer, herunder den nyere tids centrale placering af visualiteten inden for en globaliseret mediekultur i form af Internettet og digitale medier.

På en række områder deler visuel kultur og kunsthistorie genstandsfelt, og der foregår en række frugtbare udvekslinger mellem de to forskningsgrene af billedvidenskaben, især hvad angår billedantropologi, mediekunst og international samtidskunst. Vores tilgang til den visuelle kultur hentes også fra det samfundsvidenskabelige og antropologiske felt. Faget forankrer eksperimenterende og nyudviklende aktiviteter som PeaceWare og kulturbaseret robotforskning, der satser på partnerskaber og nye paradigmer, aktionsforskning og praksisbaseret forskning.

De ansatte på visuel kultur forholder sig forskningsmæssigt bl.a. til temaer som globalisering, kulturmøder, Ubiquitous Computing, performativitet, massekultur, film- og videoproduktion, tegneserier, innovation, iværksætterkultur og vidensamfund.